Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Skal kunne gøre rede for aktuelle problemstillinger og
udfordringer inden for byplanlægning på tværs af lokale, regionale,
nationale og internationale skalaer.
- Skal kunne forklare det metodeteoretiske grundlag for
forskellige metoder til at analysere et sted.
- Skal kunne forstå hvad forskellige vejledningstyper betyder for
læringspotentialet i gruppen
Færdigheder
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Skal kunne organisere og gennemføre indsamling af kvantitative
og kvalitative data til at identificere og udforske en
byudviklingsmæssig problemstilling for et konkret sted.
- Skal kunne udføre en ingeniørfaglig kortlægning af de tekniske
og rumlige betingelser for byudvikling for et konkret sted.
- Skal kunne udpege samfundsmæssige karakteristika og dynamikker,
der er centrale for et steds udvikling.
- Skal kunne kortlægge hvilke interesser, der er forbundet med
udviklingen af et konkret sted.
- Skal kunne opstille løsningsforslag til, hvordan planlægning
kan være med til at imødegå grundlæggende udfordringer i
byerne.
Kompetencer
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Skal kunne udvikle en plan for et steds bæredygtige udvikling
på baggrund af relevante analyser.
- Skal kunne argumentere for validiteten af datagrundlaget bag
den udarbejdede plan ud fra akademiske metode- og
teoribetragtninger.
- Skal kunne reflektere kritisk over strategien bag af den
udarbejdede plan i forhold til dens værdi for de involverede
interessenter og dens realiserbarhed.
- Skal kunne formidle en konkret plan på en letforståelig og
argumenterende måde i forhold til genstandsfeltets
interessenter
- Skal kunne varetage planlægning, gennemførsel og styring af et
projekt.
- Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede opgaver
under projektarbejdet og selvstændigt bidrage til projektgruppens
arbejde og resultater.
Undervisningsform
Problemorienteret projektarbejde i grupper.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Byens udfordringer og planlægning |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |