Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Teoretisk og metodisk viden om bæredygtig planlægning af en
eller flere naturressourcer og/eller natursystemer (herunder f.eks.
biologiske systemer, vandsystemer, energiressourcer, biomasse,
råstoffer, kvælstofkredsløb, drikkevand, landbrug, fiskeri)
- Skal kunne beskrive reguleringen af de behandlede
naturressourcer og/eller -systemer
- Viden om analysemetoder til bæredygtig planlægning af de
behandlede naturressourcer og/eller natursystemer
- Viden om forskellige teoretisk baserede natursyn, og hvad disse
betyder for anvendelse, planlægning og forvaltning af
naturressourcer og/eller natursystemer
- Viden om centrale naturvidenskabelige dynamikker i relation til
planlægning af de behandlede naturressourcer og/eller
natursystemer
Færdigheder
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Skal kunne påvise konkrete problemer i bæredygtig anvendelse,
planlægning og forvaltning af de behandlede naturressourcer
og/eller natursystemer
- Skal kvantitativt kunne analysere bæredygtig anvendelse af de
behandlede naturressourcer og/eller natursystemer
- Skal kunne analysere den geografiske dimension af de behandlede
naturressourcer og/eller natursystemer
- Skal kunne anvende statistiske metoder til at identificere
problemer eller analysere løsninger indenfor bæredygtig planlægning
af de behandlede naturressourcer og/eller natursystemer
- Skal kunne styre samarbejdet med en vejleder, formidle
vejledningsbehov og reflektere over den type af vejledning gruppen
modtager
Kompetencer
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Selvstændigt kunne strukturere og håndtere analyse og
planlægning af naturressourcer og/eller natursystemer
- Kan kritisk vurdere planlægning, anvendelse og forvaltning af
naturressourcer eller -systemer
- Skal kunne reflektere over egen læringsstil samt hvad dette
betyder for organiseringen af projektarbejdet
- Kunne planlægge og styre et projektarbejde under hensyntagen
til egne erfaringer fra det foregående semester
Undervisningsform
Problemorienteret projektarbejde i grupper.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Planlægning og naturressourcer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |