Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Viden der gør den studerende i stand til at:
- Redegøre for den grundlæggende læringsteori
- Redegøre for teknikker til planlægning og styring af
projektarbejde
- Redegøre for forskellige tilgange til problembaseret læring
(PBL); herunder Aalborg modellens udgangspunkt i problemer, der
indgår i en samfundsmæssig og/eller humanistisk sammenhæng
- Redegøre for forskellige tilgange til analyse og vurdering af
ingeniør, natur og sundhedsvidenskabelige problemstillinger og
løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk og samfundsmæssigt
perspektiv
- Redegøre for konkrete metoder inden for fagområdet til at
udføre denne analyse og vurdering
Færdigheder
- Færdigheder der gør de studerende i stand til at:
- Planlægge og styre et problembaseret studieprojekt
- Analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet med
henblik på at identificere stærke og svage sider, og på den
baggrund komme med forslag til, hvordan samarbejdet i fremtidige
grupper kan forbedres
- Reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på
eventuelle gruppekonflikter
- Analysere og vurdere egen studieindsats og læring med henblik
på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra overveje
videre studieforløb og studieindsats
- Reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk
perspektiv
- Udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at
vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de
samfundsmæssige og humanistiske sammenhænge i hvilke løsningen skal
indgå
Kompetencer
- Kompetencer, som gør den studerende i stand til at:
- Indgå i et teambaseret projektarbejde
- Formidle et projektarbejde
- Reflektere og udvikle egen læring bevidst
- Indgå i og optimere kollaborative læreprocesser
- Reflektere over sit professionelle virke i relation til det
omgivende samfund
Undervisningsform
Kurset er organiseret som et mix af forelæsninger, seminarer,
workshops, gruppekonsultation og selvstudie inkluderende
e-learning.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Problembaseret læring i videnskab, teknologi og
samfund |
Prøveform | Skriftlig
Kurset eksamineres individuelt på baggrund af en skriftlig
opgave. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |