Teori og praksis i game-design og -udvikling

2020/2021

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet giver den studerende grundlæggende viden og praksisser i design og udvikling af spil, såsom den sociale og økonomiske kontekst for gaming og spilproduktion, spilindustrien, formelle og dramatiske elementer i spil, systemdynamik i spil, iterativt spildesign gennem playtesting, komplethed og balance, og spilteknologier. Det er et hands-on kursus hvori den studerende forventes at skabe egentlige prototyper, evaluere dem og iterativt re-designe dem.

Læringsmål

Viden

Studerende, som gennemfører modulet, vil opnå:

  • Forståelse af strukturer og formelle elementer af spil – i særdeleshed spillere, objektiver, procedurer, regler, ressourcer, konflikt, afgrænsninger og outcome, og dramatiske elementer, i særdeleshed udfordring, leg, præmis, karakter, story, world building, og den dramatiske ark
  • Forståelse af spilkontekst, spilklassifikation og spillere
  • Forståelse af spilteknologier, herunder controllere, game engines (og deres komponenter, såsom render engines, audio engines, physics engines, etc.) og spiludviklingsværktøjer
  • Forståelse af spiludviklings-pipelinen fra ide, via iterativ design og udvikling, til produktlancering
  • Forståelse af spilundustrien og spil-entrepreneurship, herunder platforme for distribution, uafhængige udviklere, udviklingsstudioer, og forlæggere

Færdigheder

Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til at:

  • Analysere og opsummere systemdynamikker i eksisterende spil
  • Skabe og evaluere originale spilkoncepter
  • Skabe og evaluere centrale spil features gennem playtesting og fysiske og/eller digitale prototyper
  • Evaluere completeness og balance, og evaluere spilleroplevelse med etablerede metrikker
  • Producere spildemoer og designdokumenter

Kompetencer

Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:

  • Planlægge, organisere og implementere en spil (pre-)produktion

Undervisningsform

Se oversigt over undervisningsformer under §17.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
    - afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
    - færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt

Prøver

Prøvens navnTeori og praksis i game-design og -udvikling
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelTheory and Practice of Game Design and Development
ModulkodeMSNMEDB6205C
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Medieteknologi
InstitutInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design