Modulets indhold, forløb og pædagogik
Rendering er det sidste trin i en computergrafik pipeline og
bibringer det endelige udseende til modeller og animationer. 3D
computeranimation kombinerer 3D modeller af objekter og
bevægelsesbaserede key frames, proceduralt eller interaktivt input.
Modulet gør den studerende i stand til at syntetisere (designe,
skabe, rendere) billedsekvenser og/eller animationer, og 3D
indhold, inklusiv animationer til real-tids applikationer, i
henhold til et ønsket visuelt udtryk, ved at anvende
state-of-the-art renderingsplatforme.
Læringsmål
Viden
Studerende, som gennemfører modulet, vil opnå:
- Viden om grundlæggende begeber fra radiometri/fotometri
- Forståelse af ray tracing teknikken
- Forståelse af forskellen mellem local og global
illumination
- Forståelse af sammenhængen mellem renderingskvalitet og
renderingstid
- Forståelse af camera matching, illumination matching, og High
Dynamic Range environment maps til brug for
augmentation/compositing
- Forståelse af modellering, rigging og skinning til
animation
- Forståelse af kinematiske constraints, forward og inverse
kinematik til brug for karakter- og procedural animation
- Forståelse af matematiske begreber til beregning af
radiance/luminance niveauer i scener med kendte lyskilder:
rumvinkler og integration over sfæriske domæner
- Forståelse af begreber for procedural animation
Færdigheder
Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til
at:
- Anvende cinematografiske elementer på renderede sekvenser, dvs.
arbejde med kameraeffekter (dybdeskarphed, motion blur, lens
flares, etc.) og belysning, for at opnå et ønsket visuelt
udtryk
- Anvende camera matching og image-based illumination til at
rendere objekter ind i billedsekvenser
- Anvende rigging og skinning på 3D modeller og gøre dem
anvendelige til rendering, også i real-tids applikationer
- Anvende forskellige animationsteknikker på modeller, primært
til procedural animation, f.eks. forward/inverse kinematik,
blending af animationer, morph target animation, per-vertex
animation, shape interpolation, blend shapes
- Anvende state-of-the-art
modellerings-/animations-/renderings-værktøjer i et produktions
workflow, inkl. eksportering af modeller, key-framed animationer og
light maps til real-tids 3D renderingsplatforme, og udnytte
proceduralt og interaktivt styret animation
- Anvende matematisk viden til at forstå/programmere/debugge
renderings- og animationsprocesser, såsom sfæriske koordinater,
numerisk integration, vektor og matrix beregninger, ligninger for
linjer og planer, skæringer, kvadratiske ligninger for
cirkler/kugler, trigonometri til beregning af afstande og vinkler,
samt position, hastighed og acceleration til procedural
animation
Kompetencer
Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:
- Syntetisere (designe og skabe) renderede billedsekvenser
og/eller real-tids animationer, 3D indhold or eller relaterede
assets i henhold til et ønsket visuelt indtryk
Undervisningsform
Se oversigt over undervisningsformer under §17.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
- afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
- færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt
Prøver
Prøvens navn | Rendering og animationsteknikker |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |