Interaktionsdesign

2020/2021

Modulets indhold, forløb og pædagogik

At give den studerende en forståelse af interaktionsteori og -metode samt grafisk design, og evnen til at anvende disse i konkrete designproblemer.

Læringsmål

Viden

Studerende, som gennemfører modulet, vil opnå:

  • Viden om og forståelse for grundlæggende interaktionsdesign, forskellige interaktionsmodeller, brugerinput/output modaliteter og deres sammenspil
  • Viden om iterative processer i interaktionsdesign og brugercentrerede metoder til design
  • Forståelse for konceptualisering af interaktion
  • Evne til brug af konceptuel modellering (f.eks. mental models) i design
  • Viden om brug af storyboards og scenarios
  • Viden om grundlæggende kvalitativ og kvantitativ data-indsamling, -analyse og -fortolkning
  • Forståelse for design af interfaces som går ud over traditionelle grafiske brugerinterfaces
  • Forståelse for design og udfærdigelse af lo-fi og hi-fi prototyper som en integral del af den iterative designproces og evaluering af disse i brugertests
  • Forståelse af usability-testdesign, herunder etablering af mål og metrikker såsom brugervenlighed, -learnability, likeability, socialbility, accuracy, speed, etc. for empiriske og teoretiske metoder
  • Viden om grundlæggende teori for Graphical User Interfaces (GUIs), herunder grafisk design og æstetik
  • Forståelse af de visuelle relationer i komposition af GUIs og billeder
  • Viden om state-of-the-art teknikker indenfor grafisk design til menneske-computer-interaktion

Færdigheder

Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til:

  • Anvende metoder til brugertests
  • Anvende kvalitativ metode (f.eks. interviews og kcontekstuelle spørgsmål) til at kortlægge brugerbehov, præferencer og muligheder i en virkelig kontekst, og analysere og forklare fund
  • Designe løsninger til problemer relateret til interaktionsdesign
  • Forstå og anvende brugerevalueringer og præsentere kvantitative resultater med deskriptiv statistik i tekst og figurer
  • Demonstrere konceptet bag interfacedesign gennem konceptuelle modeller
  • Forstå, anvende og evaluere forskellige grafiske kommunikationsformer, såsom fonts, former, kontraster, farver, balance, proportioner og flow

Kompetencer

Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til at:

  • Analysere forskellige målgruppers behov
  • Anvende og evaluere brugercentrerede evalueringsmetoder
  • Anvende iterative metoder til interaktionsdesign
  • Anvende grafiske designprincipper i interaktionsdesign

Undervisningsform

Se oversigt over undervisningsformer under §17.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
    - afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
    - færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt

Prøver

Prøvens navnInteraktionsdesign
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelInteraction Design
ModulkodeMSNMEDB2202A
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk og engelsk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Medieteknologi
InstitutInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design