Modulet lægger vægt på at bringe teoretisk viden om Computational Thinking og designprocesser i spil med metodisk viden om undervisnings- og læringsdesign igennem deltagernes egne undervisnings- og læringskontekster og oprettelsen af et fælles designkollaboratorium.
Modulet vil således, gennem designeksperimenter, teknologihacks, kreative kodepraksisser og udformning af læringsdesigns udforske de didaktiske, pædagogiske og læringsmæssige potentialer og muligheder – men også udfordringer og begrænsninger – der ligger i at sætte Computational Thinking i spil i undervisnings- og læringssituationer.
Målet med modulet er at deltagerne tilegner sig viden om designteori, designmetoder og designpraksis ift. Computational Thinking:
Målet for den studerendes udvikling af færdigheder indenfor ikt og læring: Computational Thinking – design- og deltagelsespraksisser er, at den studerende skal kunne:
Målet for den studerendes dannelse af kompetencer indenfor ikt og læring: Computational Thinking – design- og deltagelsespraksisser er, at den studerede skal kunne:
Se under § 17 i studieordningen.
ECTS-point: 5 = 5 x 27,5 = 137,5 timers studenterbelastning i alt
Prøvens navn | Valgmodul i IKT og læring: Computational Thinking – design- og deltagelsespraksisser |
Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Prøven bestås ved tilfredsstillende, aktiv deltagelse i
undervisningen inden for valgmodulets temaramme (den enkelte
studerendes aktive deltagelse). Krav om tilfredsstillende, aktiv
deltagelse, herunder krav om tilstedeværelse og afløsningsopgaver,
aftales på forhånd mellem studienævnet og en af studienævnet
udpeget fagansvarlig. Der gives skriftlig feedback til deltagerne.
Ved manglende tilfredsstillende, aktiv deltagelse i undervisningen bruger den studerende et eksamensforsøg. Den studerende har mulighed for at gå til reeksamination. Reeksamen består i udarbejdelse af en mindre skriftlig fremstilling og eventuelt produkt(er) inden for et emne, der omfatter den i studieåret udbudte undervisning i relation til valgmodulet i ikt og læring: Computational Thinking – design- og deltagelsespraksisser. Redegørelsen må være på højst 6 sider pr. studerende, ved grupper dog højst 30 sider i alt og ved en individuelt udarbejdet fremstilling højst 7 sider. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Elective in ICT and Learning: Computational Thinking – Design- and Participatory Practices |
Modulkode | MILVM20205 |
Modultype | Kursus |
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Anden placering |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Masteruddannelsen i IKT og Læring |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |