Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Deltaget i modul 2.3
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Have viden om anatomien af pelvis
- Redegøre for de mandlige og kvindelige kønsorganers anatomi,
histologi og embryonale udvikling
- Have viden om mammas anatomi og histologi
- Beskrive pubertetens hormonelle og fysiologiske
forandringer
- Beskrive kønssteroiders basale farmakologi
- Redegøre for hormonelle og fysiologiske forandringer under
menstruationscyklus og graviditet
- Beskrive fysiologiske ændringer under menopausen og
andropausen
- Skal kende til lystens og samlejets anatomisk-fysiologiske
grundlag
- Skal kende til kønnets og den seksuelle præferences
anatomisk-fysiologiske grundlag
- Skal kende til seksuelle udtryk og problemer i forskellige
livsfaser
- Skal kende til de hyppigst forekommende seksuelle dysfunktioner
samt deres bio-psyko-sociale grundlag
- Skal kende til principperne for farmakologisk behandling af
seksuelle lyst- og rejsningsproblemer
- Redegøre for spermato- og oogenesen
- Redegøre for ovulationen og fertilisationen
- Beskrive den tidlige embryogenese
- Forstå normale fertilitetsmønstre
- Redegøre for systemisk og non-systemisk
anti-kontraception
Ledelse/administration/organisation
- Kunne redegøre for lovgivningen vedrørende kunstig
befrugtning
Sundhedsfremmer
- Skal kende til positive og negative sammenhænge mellem sundhed,
trivsel, livsstil og seksualitet samt kende til nøgletal for den
danske befolknings seksuelle adfærd
- Skal kende til homo- og biseksuelle samt transkønnedes særlige
sundhedsudfordringer
Akademiker/forsker og underviser
- Redegøre for hvordan kulturelle og sociale forhold kan påvirke
udvikling og implementering af nye behandlinger og procedurer
relateret til det reproduktive system
Færdigheder
Medicinsk ekspert/lægefaglige
- Integrere viden om reproduktionsorganer, kønssteroider og
fertilisation til at forklare principperne for behandling af
infertilitet
Akademiker/forsker og underviser
- Identificere, søge og behandle information til arbejdet i
patientcentrerede caseforløb
Professionel
- Reflektere over de etiske aspekter i forhold til
fertilitetsbehandling
Kompetencer
Akademiker/forsker og underviser
- Kompetence til problemidentifikation og systematisk behandling
af patientcentrerede cases
Undervisningsform
Problem-baseret undervisning med udgangspunkt i cases
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- En forudsætning for deltagelse i eksamen er godkendelse af
obligatoriske elementer.
Prøver
Prøvens navn | Reproduktion |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.