Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Kommunikator
- Redegøre for grundlæggende kommunikationsteori
- Redegøre for strategier og teorier til informationssøgning
- Redegøre for principper omkring patientkommunikation
- Redegøre for udvalgte modeller for
læge-patient-kommunikation
Samarbejder
- Beskrive teorier og redskaber til håndtering af samarbejde,
vidensdeling og læring
- Redegøre for strategier til organisering og styring af
samarbejde omkring læring inden for det medicinske område
- Redegøre for teorier og redskaber til forebyggelse og
håndtering af uhensigtsmæssigheder i et fagligt samarbejde
- Redegøre for begreberne feedback og peer learning i relation
til fagligt samarbejde
- Redegøre for strategier og teorier til
informationssøgning
Ledelse/administration/organisation
- Beskrive de overordnede organisatoriske strukturer i det danske
sundhedsvæsen
- Beskrive regulatoriske instanser indenfor det danske
sundhedsvæsen
Akademiker/forsker og underviser
- Forklare principper for problembaseret læring
- Redegøre for strukturen af problembaseret casearbejde
- Redegøre for strategier til informationssøgning og
vidensdeling
Professionel
- Reflektere over begrebet patient-centreret behandling
- Forklare begrebet læge-patient fortrolighed
- Forklare udvalgte etiske retninger med relevans for
medicinområdet
- Kende til udviklingen af den medicinske etik
Færdigheder
Samarbejder
- Anvende og begrunde valg af redskaber og metoder til
organisering af samarbejde og læring i problembaseret
casearbejde
- Analysere behov for samarbejde om fagligt indhold og læring i
en casegruppe
- Udforme forventningsafstemning og samarbejdsproces for arbejdet
i en casegruppe
- Argumentere for valg af strategi for samarbejde i en
casegruppe
- Analysere og præsentere egen rolle i og bidrag til casegruppens
samarbejde og læring
Akademiker/forsker og underviser
- Identificere en medicinsk problemstilling i en konkret case og
herunder afdække egne vidensbehov
- Vurdere informationskilders relevans og anvendelighed i forhold
til casearbejdet
- Anvende teorier og redskaber til organiseringen af arbejdet i
en casegruppe
- Analysere læreprocesser og identificere læringsudbyttet af
arbejdet i en casegruppe
- Reflektere over eget læringsudbytte i casearbejdet
- På baggrund af analyse, argumentere for tiltag og behov for
ændringer med henblik på at styrke læreproces og læringsudbytte af
casearbejde
- Analysere eget vidensbehov og tilrettelægge læringsstrategi ud
fra dette behov i problembaseret casearbejde og i klinisk
ophold
- Analysere læringsudbytte for såvel gruppe som individ i
problembaseret casearbejde og i klinisk ophold
- Vurdere informationskilders relevans og anvendelighed
Kompetencer
Ledelse/administration/organisation
Akademiker/forsker og underviser
- Reflektere over egen læring og læringsudbytte i forbindelse med
problembaserede caseforløb
- Udforme en brainstorm og identificere videnshuller i forhold
til en konkret patient-case
Undervisningsform
Problembaseret undervisning med udgangspunkt i cases
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- En forudsætning for deltagelse i eksamen er godkendt
modulopgave, casevejledersamtale og erfaringsopsamling (læs mere om
de obligatoriske elementer i semesterbeskrivelsen)
Prøver
Prøvens navn | Introduktion til problembaseret læring, kommunikation og
sundhedsfaglig praksis |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du er indskrevet på et semester, bedes du orientere dig i
Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål
eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.