Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Bestået 1. og 2. semesters eksamen og godkendt klinisk ophold.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Redegøre for barnets normal vækst og psykomotorisk
udvikling
- Redegøre for barnets ernæringsbehov
- Skelne fysiologiske fra patologiske tilstande
- Redegøre for almindelige pædiatriske sygdomme
- Kendskab til børns akutte, livstruende tilstande
- Redegøre for diagnostik og praktisk håndtering af det ustabile,
akut syge barn
- Kende basale principper for genoplivning af børn
- Redegøre for de hyppigste syndromstigmata
- Beskrive almindelige og væsentlige genetisk betingede
sygdomme
- Beskrive tegn på omsorgssvigt og den praktiske håndtering
- Beskrive principper for forebyggende tiltag i barndommen,
herunder primært kommunale opgaver samt vaccinationsprogram og
børneundersøgelser
Færdigheder
- Skabe en god og aldersvarende kontakt til barnet og
forældrene
- Optage en aldersrelevant og problemrelevant anamnese
- Gennemføre en alders- og problemrelevant objektiv undersøgelse
herunder vurdering af barnets fysiske og psykomotoriske
udvikling
- Struktureret og prioriteret journalføre anamnese, objektive
fund, konklusion og plan for udredning, behandling og
monitorering
- Afvikle stuegang og modtage akut indlagte børn i tværfagligt
samarbejde
- Redegøre for klinisk præsentation af de almindelige pædiatriske
tilstande
- Rådgive om børns medicinske, psykosociale og udviklingsmæssige
problemer
- Formidle principper for forebyggende tiltag i
barndommen.
Kompetencer
- Anvende viden og færdigheder i relation til diagnostik og
behandling af almindelige tilstande hos børn
- Præsentere barnets sygehistorie med tilstrækkelige og
nødvendige anamnestiske oplysninger og objektive fund samt
konklusion og forslag til videre håndtering
- Skal med udgangspunkt i forældrenes og barnets forforståelse
være i stand til at fortælle forældrene og barnet om tilstanden,
udredningen og behandlingsplan samt prognose
- Kommunikere betydning af forebyggelse i almindelighed, samt
klinisk genetiske resultater
- Skal være selvstændig og udfarende, og kende egne
grænser
- Skal kunne reflektere og kritisk undres over evidens og klinisk
praksis
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
Prøver
Prøvens navn | Pædiatri |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.