Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Kommunikator
- Redegøre for grundlæggende kommunikationsteori
- Redegøre for principper omkring patientkommunikation
- Redegøre for udvalgte modeller for
læge-patient-kommunikation
Samarbejder
- Beskrive teorier og redskaber til håndtering af samarbejde,
vidensdeling og læring
- Redegøre for strategier til organisering og styring af
samarbejde omkring læring inden for det medicinske område
Ledelse/administration/organisation
- Beskrive de overordnede organisatoriske strukturer i det danske
sundhedsvæsen
- Beskrive regulatoriske instanser indenfor det danske
sundhedsvæsen
Akademiker/forsker og underviser
- Forklare principper for problembaseret læring og problembaseret
casearbejde inden for medicin
- Redegøre for strukturen af problembaseret casearbejde i
medicin
- Redegøre for strategier til informationssøgning og
vidensdeling
Professionel
- Reflektere over begrebet patient-centreret behandling
- Forklare begrebet læge-patient fortrolighed
- Forklare udvalgte etiske retninger med relevans for
medicinområdet
- Kendskab til udviklingen af den medicinske etik
Færdigheder
Samarbejder
- Anvende og begrunde valg af redskaber og metoder til
organisering af samarbejde og læring i problembaseret
casearbejde
Akademiker/forsker og underviser
- Analysere eget vidensbehov og tilrettelægge læringsstrategi ud
fra dette behov i problembaseret casearbejde og i klinisk
ophold
- Analysere læringsudbytte for såvel gruppe som individ i
problembaseret casearbejde og i klinisk ophold
- Kunne vurdere informationskilders relevans og
anvendelighed
Kompetencer
Ledelse/administration/organisation
- Tage ansvar for tilrettelæggelse af samarbejde og læring i
case- og studiegrupper.
Akademiker/forsker og underviser
- Reflektere over egen læring og læringsudbytte i forbindelse med
problembaserede caseforløb
- Kunne udforme en brainstorm og identificere videnshuller i
forhold til en konkret patient-case
Undervisningsform
Problem-baseret undervisning med udgangspunkt i cases
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- En forudsætning for deltagelse i eksamen er godkendelse af
obligatoriske elementer.
Prøver
Prøvens navn | Introduktion til problembaseret læring, kommunikation og
sundhedsfaglig praksis |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.