Modulets indhold, forløb og pædagogik
At give en formel introduktion til fagene anatomi, histologi,
biokemi, cellebiologi, embryologi, genetik og fysiologi.
Modulet skal bestås før deltagelse i modul
3.1.
Læringsmål
Viden
Anatomi
- Overordnet makroskopisk anatomi: de indre organers placering
og ekstremiteternes opbygning
- Kunne beskrive et organs anatomi systematisk
- Anvende normalanatomisk terminologi ved beskrivelsen af
menneskets makroskopiske anatomi
- Kende til forskellene på systematisk, topografisk og regionær
anatomi
- Kunne identificere væsentlige makroskopiske detaljer på
vellignende radiologiske illustrationer
Mikroskopisk anatomi (histologi)
- Beskrive forskellige vævstyper (epithelvæv, bindevæv, muskelvæv
og nervevæv) med hensyn til cellulær organisation og embryonal
udvikling
- Kende til mikroskopets anvendelse for histologisk
diagnostik
- Kende til væsentlige histologiske farvemetoder
- Kende til principperne for påvisning af proteiner og genetisk
materiale på vævssnit
Almen embryologi
- Beskrive blastocystens udvikling fra fertilisationstidspunktet
til nidationstidspunktet
- Beskrive blastocystens udvikling til embryoblast og
trophoblast
- Redegøre for embryoblasten og trophoblastens videre udvikling i
de første 8 leveuger
- Angive kimbladenes derivater, især med hensyn til udvikling af
forskellige celle- og vævstyper
Biokemi
- Redegøre for strukturen og styrken af kovalente og
ikke-kovalente bindinger
- Redegøre for struktur og funktion af nukleinsyrer, aminosyrer,
proteiner, kulhydrater og lipider
- Redegøre for enzymers struktur og funktion
- Demonstrere forståelse for forholdet mellem ernæring, kroppens
behov og metabolske processer
- Beskrive cellens syntese af triglycerider og
polysaccharider
Genetik
- Redegøre for den human karyotype og kromosomers struktur
- Have viden om geners generelle opbygning
- Definere begreberne genetisk polymorfisme, microsatelit og
genetisk kobling
- Redegøre for syntese, foldning, og posttranslationel
modifikation af proteiner
- Have forståelse for hvordan mutation, selektion og migration
kan påvirke menneskets arvemasse
- Have viden om hvorledes mutationer i arvemassen afspejles
fænotypisk
- Have viden om associationer mellem genetiske sygdomme, race og
etnicitet
- Kunne redegøre for mulige konsekvenser af henholdsvis somatiske
og kønscelle mutationer
- Redegøre for mitose herunder DNA replikation og reparation
- Redegøre for meiose, herunder genetisk rekombination af
kromosomer
Fysiologi
- Demonstrere grundliggende viden om menneskets normale
fysiologi, herunder osmotiske processer og væskedynamik
- Grundliggende inflammationsprocesser
- Angive væsentlige karakteristika for legemets organer
- Kunne beskrive overordnede funktionelle karakteristika for
legemets organsystemer
- Kunne beskrive hvordan celler og organer kan kommunikere gennem
endokrin og neuronal signalering
Integreret cellebiologi
- Beskrive den eukaryote celle med hensyn til struktur og
funktion af organeller
- Kunne identificere cellens organeller på elektronimikroskopiske
illustrationer
- Redegøre for cellemembranens struktur og funktion
- Kende til opbygning af prokaryoter og vira
- Kunne redegøre for transport over cellemembranen
- Kunne beskrive væsentlige elementer i cellulære
signaleringssystemer
- Kende til sekund-messengersystemer
- Kende til eksperimentelle opstillinger til studier af cellens
basale funktioner
Færdigheder
- Kunne beskrive legemets væsentlige celler, væv og organer med
hensyn til korrekt anvendelse af terminologi, beskrivelse og
funktionelle forhold
- Kunne identificere almindelige celletyper
mikroskopisk
Kompetencer
- Efter dette modul vil man være i stand til at sammenstille
viden om kroppens makroskopiske struktur med kroppens mikroskopiske
niveau og uddrage relevante biokemiske og fysiologiske
sammenhænge.
- Den studerende vil kunne anvende fagene anatomi (incl.
embryologi), biokemi, cellebiologi, genetik og fysiologi i den
case baserede PBL læring.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Indstilling til eksamen forudsætter godkendt
portfolio
Prøver
Prøvens navn | Introduktion til basalfagene |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 12 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.