Modulet giver de studerende en grundlæggende introduktion til infrastrukturen bag den aktuelle digitale dataudvikling, herunder de væsentligste teknologier, dataorganiseringsprincipper og reguleringsmæssige tiltag (fx GDPR). Kurset introducerer blandt andet de studerende til API’er, Big Data og Open Data samt vigtige distinktioner såsom semi vs. ustruktureret data og superviseret vs. usuperviseret maskinlæring (eng. 'machine learning').
Gennem modulet får de studerende udviklet deres tekniske vokabular og får de første praktiske erfaringer med elementerne i organisationens datainfrastruktur. Herigennem lærer de studerende at identificere de væsentligste komponenter i den teknologiske infrastruktur, som har betydning for de datapraksisser, der både skaber muligheder og udfordringer for fremtidens organisationer.
Viden om:
væsentlige teknologier, dataorganiseringsprincipper og reguleringsmæssige tiltag, der karakteriserer aktuelt dataarbejde og dataficering
metoder til indsamling, opbevaring og behandling af data samt struktureret og ikke-struktureret datadataanalyse
etiske spørgsmål relateret til aktuelt dataarbejde i og omkring organisationer
Færdigheder til:
at beskrive organisationens datainfrastruktur med inddragelse af et teknisk fagsprog samt at oversætte fagsproget til forskellige involverede faggrupper
at kunne beskrive og skelne mellem forskellige typer af datadrevne analyser
Kompetencer til:
at vurdere udfordringer og muligheder i den måde data indhentes, opbevares og stilles til rådighed på
selvstændigt at kunne diskutere datainfrastruktur i relation til organisationens øvrige videnspraksisser
Vedr. undervisningsform henvises til studieordningens §17. Den konkrete vægtning mellem de forskellige undervisningselementer vil fremgå af semesterbeskrivelsen for modulet. Semesterbeskrivelsen offentliggøres i Moodle før semesterstart.
Prøvens navn | Organisationens datainfrastruktur |
Prøveform | Skriftlig
Opgaven kan skrives individuelt eller i grupper på op til 4
studerende.
Sidetal: Mindst 4 og højst 8 sider ved individuelt udarbejdede opgaver. Ved grupper af 2 studerende min. 6 og max 12 sider. Ved grupper af 3 studerende min. 8 og max 15 sider. Ved grupper af 4 studerende min. 10 og max 20 sider. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Organisational data infrastructure |
Modulkode | MAMDO20201 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for efteruddannelse i Læring og Filosofi |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |