Modulets indhold, forløb og pædagogik
Specialiseringens emne er socialpsykologi og læring med henblik
på de menneskerettede professioner, typisk sundheds- og
socialområdet. Specialiseringen omfatter samspillet mellem
fagprofessionelle og borgere, samt interventioner og rammeskabelse
i forbindelse med professionelles egen faglige udvikling. I
relationen til borgeren vil der blive lagt særligt vægt på et
samlende perspektiv for indsatsen, hvor borgerens bestræbelser på
at skabe en meningsfuld, sammenhængende tilværelse er styrende. Der
er særlig opmærksomhed på samspillet mellem læringsanalyser og
planlægning af faglige udviklingsforløb, identificering af lærings-
og udviklingsmål samt efterfølgende at vurdere resultaterne af de
iværksatte forløb. Deltagerne vil inden for modulet komme til at
arbejde med centrale socialpsykologiske temaer så som identitet,
livskvalitet, mestring, trivsel, mening, relationsudvikling,
kommunikation, kognition, læring, vidensudvikling og
evaluering.
Læringsmål
Viden
- Centrale socialpsykologiske tilgange til forståelsen og
udviklingen af det professionelle arbejde med relevante målgrupper.
Det vil sige teorier og undersøgelser om temaer så som trivsel,
mestring, identitet, kognition og meningsskabelse.
- Socialpsykologiske tilgange af særlig betydning for forståelsen
af relationen mellem fagprofessionelle og borgere så som tillid,
empati, kontakt og social kognition.
- Særlige teorier, metoder og tilgange til kompetenceudvikling,
planlægning og udvikling af lærings- og udviklingsforløb, som
fremmer kvaliteten af borgerens tilværelse og relationen mellem
fagprofessionel og borger.
- Særlige teorier, metoder og tilgange til selvevaluering,
evaluering og aktions forskning, der i den konkrete praksis kan
bidrage til at fremme og dokumentere kvaliteten af borgerens
tilværelse og relationen mellem fagprofessionel og
borger.
Færdigheder
- gennem anvendelse af centrale socialpsykologiske tilgange at
kunne analysere centrale temaer så som trivsel, mestring,
identitet, kognition og meningsskabelse. på individ-, gruppe-,
organisations- og samfundsniveau.
- gennem anvendelse af centrale socialpsykologiske tilgange at
kunne analysere individuelle, organisatoriske, kulturelle og
samfundsmæssige forhold af betydning for kvaliteten af relationen
mellem professionelle og borgere.
- at anvende særlige teorier, metoder og tilgange i forståelsen
af og arbejdet med at formulere klare lærings- og udviklingsmål af
betydning for kvaliteten af brugerens tilværelse og relationen
mellem fagprofessionel og borger.
- at vurdere behovet for samt udvikle relevante former for
evaluering og kvalitetsudvikling med sigte på at fremme kvaliteten
af borgerens tilværelse og relationen mellem
Kompetencer
- at begrunde, designe, igangsætte, gennemføre og evaluere
interventionsinitiativer vedrørende centrale socialpsykologiske
temaer så som trivsel, mestring, identitet, kognition og
meningsskabelse på individ-, gruppe-, organisations- eller
samfundsniveau.
- at begrunde, designe, igangsætte, gennemføre og evaluere
interventionsinitiativer vedrørende forholdet mellem professionelle
og brugere/borgere.
- at skabe klare mål for samt kunne planlægge og gennemføre
relevante faglige udviklings- og læringsforløb, der sigter mod at
fremme kvaliteten af borgerens tilværelse og relationen mellem
fagprofessionel og borger.
- at kunne planlægge, designe og gennemføre evaluering og
kvalitetsudvikling af relevante aspekter af arbejdet med udvalgte
brugergrupper med sigte på at fremme kvaliteten af borgerens
tilværelse og forholdet mellem fagprofessionel og borger.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Socialpsykologi og læring |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøven tager udgangspunkt i en udarbejdet skriftlig opgave, skrevet
individuelt eller i grupper på op til 3 studerende. Opgavens emne
aftales med vejlederen.
Prøvetiden er, hvor intet andet er bestemt normeret til 20 minutter
pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og
karaktergivning, dog højest i alt to timer ved store grupper, 30
minutter i alt ved individuelle prøver. Disse angivelser er
inklusive tid til votering og karaktergivning. |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |