Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Matematik på A-niveau fra gymnasiet.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Reelle funktioner af to og flere variable – definitioner,
resultater og teknikker vedrørende partielle afledte
- Integration i plan og rum mht. forskellige koordinatsystemer
herunder sammenhæng mellem disse.
- Struktur af løsningsmængden til forskellige typer første- og
andenordens differentialligninger.
- Optimering under bibetingelser. Kriterier for lokale ekstrema
via de anden ordens partielle afledede.
Færdigheder
- Differentiation af funktioner af flere variable (herunder
sammensatte funktioner) samt en geometrisk forståelse heraf
- Ekstrema for funktioner af to og tre variable.
- Maksima og minima for funktioner af to variable.
- Opstille og udregne simple plan- og rumintegraler i forskellige
koordinatsystemer.
- Løsning og plot af forskellige typer første- og andenordens
differentialligninger.
- Retningsafledede, gradientvektorer, Hessematricer for
funktioner af 2 variable. Lagrangemultiplikatorer.
Kompetencer
- Kan anvende metoder og begreber fra calculus, herunder (indsæt
relevante blokke – se nedenfor) på givne faglige
problemstillinger
- Integration
- Differentialligninger
- Optimering
Undervisningsform
Forelæsninger, opgaveregning, videoer, quiz, digitaliseret
selvstudium, fagrettede workshops
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Calculus blok 1234 |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |