Modulets formål er at udvide forståelsen for situationer af strategisk interaktion for derved at kunne: forstå økonomiske agenters handlinger i situationer af strategisk interaktion, foreslå hvordan man skal reagere i forskellige situationer af strategiske interaktioner, samt gennemskue situation af strategiske interaktioner således at man kan påvirke dem og ændre udfaldet.
I modulet fokuseres indledningsvis på at generalisere den klassiske spilteori. Koncepter, modeller og værktøjer, som inkluderer sekventielle og simultane spil, oligopoler, auktioner og til dels design af incitamentsmekanismer vil blive udvidet systematisk.
Gennem modulet vil den studerende opbygge en dybere forståelse af klassisk spilteori ved at tillade asymmetrisk information og usikkerhed, der har skabt fundamentet for at udvikle mere avancerede ligevægtsbegreber end de gængse Nash-ligevægt og ligevægt i dominerende strategier. Den studerende præsenteres også for alternativer til den klassiske spilteori; først og fremmest evolutionær spilteori.
Gennem modulet vil der være fokus på opgaver og eksempler, der demonstrerer anvendeligheden af spilteori.
Det er målet, at den studerende efter modulet har viden om:
Det er målet, at den studerende efter modulet har færdigheder i:
Det er målet, at den studerende efter mdoulet har kompetencer til:
For information se §17.
Prøvens navn | Videregående spilteori II |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Individuel eksamen. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Advanced Game Theory II |
Modulkode | KAØKO20204 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår og Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk og engelsk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Økonomi |
Institut | AAU Business School |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |