Indhold
I overensstemmelse med valgfagets formål rummer valgfaget dels en
generel introduktion til fænomenet frivilligt socialt arbejde og
det bredere fænomen, civilsamfund, som det frivillige sociale
arbejde relaterer sig til. Desuden præsenteres og diskuteres nyere
tendenser i retning af tværsektorielle organiseringsformer, såsom
samskabelse og socialt entreprenørskab, der sættes I relation til
det klassiske skel mellem stat, civilsamfund og marked. Desuden
kommer vi ind på konkrete metoder og dilemmaer i frivilligt social
arbejde. Alle undervisningsningsgange rummer desuden arbejde med
aktuelle cases, der forankrer pensum i konkrete eksempler.
I forhold til de overordnede læringsmål for KSA, er valgfaget dels orienteret mod, hvordan sociale problemer defineres og søges løst gennem inddragelse af frivillige/frivilligt socialt arbejde. Desuden skal vi se på, hvordan og hvorvidt socialt arbejde og frivilligt socialt arbejde ligner hinanden (eller differentierer) som aktivitets- og organiseringsformer. Endelig diskuteres de politiske og bredere institutionelle mulighedsstrukturer der understøtter eller begrænser det frivillige sociale arbejdes rolle i en nutidig velfærdsstat. Derved bygger valgfaget videre på deltagernes læring fra henholdsvis modul 1 og 2 og bidrager dermed til noget af den progression og kohærens som efterlyses blandt såvel undervisere som studerende i forhold til KSA som helhed. Et grundigt kendskab til frivilligt social arbejdes praksis og organiseringsformer kan desuden være et nyttigt input for den efterfølgende specialeskrivning og for efterfølgende beskæftigelse i eller omkring den tredje sektor.
Mål
Målet med valgfaget er, at man som studerende bliver i stand til at
kaste et kritisk, teoretisk informeret og empirisk velfunderet blik
på, hvordan socialt arbejde udføres i den frivillige sektor og
inddrages i velfærdsløsninger både i - og på tværs af –
civilsamfund, stat og marked. Som KSA-dimittend kommer man ofte til
at være i professionel berøring med løsningsmodeller indenfor
socialt arbejde, der involverer frivillige, frivilligt social
arbejde og civilsamfundsorganisationer. Derfor udgør et kritisk og
kvalificeret blik på fænomenet “frivilligt social arbejde” et
værdifuldt kompas når strategier, modeller, og udviklingsmuligheder
for denne type arbejde skal vurderes og implementeres. I den
forbindelse er valgfagets formål desuden at præsentere deltagerne
for temaer og problemstillinger der særligt knytter sig til det
frivillige sociale arbejdes vilkår og konkrete praksis, såsom
hvilke metoder der kendetegner frivilligt sociale arbejde, hvad der
kendetegner frivilliges motivation og deltagelse samt hvilke
dilemmaer der knytter sig til frivillige projekter. Derudover er
formålet med valgfaget, at deltagerne opbygger en forståelse for
det frivillige sociale arbejdes rolle og status i en aktuel dansk
velfærdsstat i en historisk og international kontekst. Endelig har
valgfaget det mere pædagogiske sigte, at træne deltagerne i at
reflektere kritisk i fællesskab og at holde oplæg.
Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter.
PBL er den overordnede læringsform, hvilket tydeliggøres inden for de enkelte læringsmål.
Prøvens navn | Frivilligt socialt arbejde og civilsamfund |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Voluntary Social Work and Civil Society |
Modulkode | KASOA20204Y |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København, Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |