Indhold
Afsættet for dette valgfag er aktuelle dilemmaer og
problemstillinger i samfundet, som både har en sundhedsfaglig og en
social dimension. Der har aldrig været så meget fokus på sundhed
som nu. Sundhed er en væsentlig diskurs, den gennemsnitlige
levealder øges, men samtidig uddybes den sociale ulighed i sundhed,
antallet af neuropsykiatriske diagnoser stiger, og forbruget af
medicin vokser. Ensomhed, marginalisering og fattigdom er ligeledes
sociale problemstillinger, som både har en social og en
sundhedsfaglig profil, og som stiger i omfang og dybde.
Sundhedsfag og socialfag trækker på forskellige vidensregimer og knytter an til forskellige videnskabelige paradigmer, som også kommer til udtryk som vanskeligheder i praksisfeltet. Ofte tales der om behov for tværfaglige og tværsektorielle indsatser, men det kan være vanskeligt at få disse samarbejder på tværs til at give det ønskede udbytte.
Udover den professionsfaglige håndtering af problemstillinger i krydsfeltet er der også et krydsfelt mellem de samfundsmæssige mulighedsbetingelser/risikoscenarier og menneskets individuelle robusthed eller sårbarhed, så forholdet struktur – aktør adresseres også her.
Disse felter kan iagttages på mange måder, men her er der sat fokus på seks centrale rammeforelæsninger, som skal danne afsæt for de studerendes arbejde med seks forskellige cases. Dog kan de studerende allerede ved kursus start vælge at arbejde med en selvvalgt case inden temarammen. Valgfaget introducerer teori og begreber og giver metodiske og analytiske redskaber til at belyse og udforske aspekter af de udvalgte krydsfelter.
Mål
Det sociale og sundhedsfaglige arbejde som krydsfelt – sociale
strukturer og individuel sårbarhed fokuserer på at anvende
forskellige typer af tekster og videnskabelige vinkler, som både
kommer til udtryk i forelæsninger og som skal anvendes i
casearbejdet. Der præsenteres seks forskellige cases, som der
arbejdes med undervejs, og målet er, at de studerende skal udvikle
analytiske, innovative og formidlingsmæssige kompetencer i at
analysere, beskrive og udvikle aktiviteter, ideer eller indsatser,
som forholder sig valgfagets temaer om krydsfelter.
Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter.
PBL er den overordnede læringsform, hvilket tydeliggøres inden for de enkelte læringsmål.
Prøvens navn | Det sociale og sundhedsfaglige arbejde som krydsfelt – Sociale strukturer og individuel sårbarhed |
Prøveform | Skriftlig
Det skal fremgå af forsiden på den skriftlige aflevering, om
portfolio indgår i denne opgave, eller hvilken anden opgave det
indgår i. |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | The Intersection Between Social Work and Health Care Work - Social Structures and Individual Vulnerability |
Modulkode | KASOA20204J1 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København, Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |