Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Det forudsættes, at modul 1 og modul 2 er bestået
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Indhold
Lokalsamfundsarbejde er en del af det sociale arbejdes rødder men
også en ofte forglemt vigtig del af det nutidige sociale arbejde
som det tredje ben ud over det individuelle behandlings- og
myndighedsarbejde. Lokalsamfundsarbejde er stadigt mere relevant
som velfærdsstaten forandres og der lægges mere og mere vægt på
velfærdsmix og samskabelse. Mere og mere ansvar lægges over på
frivillige og partnerskaber mellem lokalsamfund og det offentlige i
både forebyggelse af sociale problemer og udførelse af fremskudte
enheder i det sociale arbejde. Dette valgfag dykker ned i
lokalsamfundsarbejdets teorier, perspektiver og dilemmaer. Det
trækker således på tværfaglige fagtraditioner på tværs af socialt
arbejde, sociologi, humangeografien og forvaltningsvidenskab. Der
refereres til konkrete eksempler på lokalsamfundsarbejde, og en af
undervisningsgangene vil være en studietur til et eksempel på
lokalsamfundsarbejde.
Læringsmål
Viden
- Der opnås viden om forskellige typer af lokalsamfundsarbejde,
teorier om lokalsamfundsarbejdets begreber, betingelser og
velfærdsstatslige rammer, herunder samspillet mellem borgere,
stakeholdere og offentlige aktører i lokalsamfundsarbejdet.
- Der opnås viden om forskellige perspektiver på
lokalsamfundsarbejdet og dilemmaer for lokalsamfundsarbejdet når
det får ændrede rolle og mål i en velfærdsmæssig kontekst eller ved
nye målgrupper.
Færdigheder
- Der opnås færdigheder i at kritisk at vurdere forskellige
tilgange til lokalsamfundsarbejde og til at analysere metoder i
lokalsamfundsarbejde.
Kompetencer
- Der opnås kompetencer til kritisk at vurdere eksisterende
lokalsamfundsarbejde og til at udvikle lokalsamfundsarbejde i
samspil med mange forskellige aktører og i foranderlige
kontekster.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Lokalsamfundsarbejde – teorier, perspektiver og
dilemmaer |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |