Indhold
Kurset sætter fokus på risiko i socialt arbejde. Risikovurderinger
indgår eksplicit i bl.a. arbejdet med borgere som vurderes at kunne
udgøre en fare for sig selv og andre, men risikovurderinger spiller
mere implicit en central rolle i bl.a. prioriteringen af sager i
det sociale arbejde og i valget af indsatser. Forskningsmæssigt og
styringsmæssigt er der stor interesse i at afdække, hvilke
risikofaktorer, der har betydning for forekomsten af sociale
problemer senere i livet, således at man kan målrette forebyggende
indsatser mod dem der har mest brug for dem. Vores viden om
risikofaktorer er dog stadig begrænset og der knytter sig en række
dilemmaer og kontroverser til risikobaseret socialt arbejde (bl.a.
faren for at socialt arbejde stigmatiserer brugere, at man overser
betydningen af resiliens, at forebyggende socialt arbejde bliver
for snævert, at et fokus på risiko forskyder et fokus på behov).
Desuden viser forskning viser, at praktikere ofte har en overdreven
risikoopfattelse. På kurset diskuteres derfor forskellige måder at
opgøre og anvende risiko i socialt arbejde og de kontroverser og
dilemmaer der knytter sig til risikobaseret socialt arbejde.
Mål
Med udgangspunkt i empiriske analyser af risiko for sociale
problemer samt professionelles risikoopfattelser præsenteres og
diskuteres en række måder at opgøre og analysere risiko på og
betydningen af risikotænkning for socialt arbejdes praksis.
Prøvens navn | Risiko i socialt arbejde |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Risk in social work |
Modulkode | KASOA20194I |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København, Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |