Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Det er en forudsætning for deltagelse i modulet, at deltageren har
en bacheloruddannelse i Samfundsfag som sidefag, og at
samfundsfagsuddannelsens kursus i pædagogik og samfundsdidaktik er
bestået. I modulet bygges der videre på viden opnået i modul om
Samfundsvidenskabelig metode.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Kurset er designet til at give dybdegående og flerfaglig viden
om udvalgte samfundsrelevante emner. Der lægges vægt på
forskningsmetoder og løsninger, der muliggør at undersøge
samfundsvidenskabelige spørgsmål og problematikker ud fra en
tværfaglig tilgang. Modulets udvalgte emner kan variere fra år til
år.
Læringsmål
Viden
- Om centrale teorier og begreber, metoder og forskningstilgange
indenfor disciplinen såvel historisk som aktuelt
- Om samspil mellem videnskabsteorier, problemstillinger,
teorier, design og metoder i forhold til samfundsrelevante og
aktuelle problemstillinger
- Om pædagogiske og didaktiske forskningstilgange der kan
anvendes til formidling af samfundsrelevante problemstillinger i en
gymnasial/ungdomsuddannelsesmæssig kontekst
Færdigheder
- I at anvende centrale teorier, begreber og
samfundsvidenskabelige metoder til at analysere og forstå aktuelle
samfundsrelevante problemstillinger
- I at sammenligne, vælge og anvende tværfaglige
forskningstilgange og kritisk vurdere disse
- I at formidle aktuelle problemstillinger, deres
udviklingstendenser og samfundsrelevans inden for
projektorienterede læringsmiljøer og i en
gymnasial/ungdomsuddannelsesmæssig kontekst
Kompetencer
- Til at gennemføre kvalificerede analyser af aktuelle
samfundsrelevante problemstillinger med anvendelse af tværfaglige
videnskabelige teorier, begreber og metoder,
- Til at løse komplekse udrednings-, analyse og
undervisningsopgaver og til at evaluere de anvendte videns
elementers nyttighed og begrænsninger
Undervisningsform
Forelæsninger med tilknyttede øvelser.
Omfang og forventet arbejdsindsats
10 ECTS svarende til en arbejdsindsats på 280 timer.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Flerfaglige perspektiver på samfundsrelevante
problemstillinger |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |