Specialemodulet består af udfærdigelsen af et speciale om et emne, som den studerende frit vælger inden for uddannelsens faglige rammer. Kandidatspecialet kan enten være en teoretisk, metodisk eller analytisk orienteret afhandling eller være orienteret mod teoretisk og metodisk funderet praktisk-konstruerende design.
Specialets problemstilling og emne godkendes af studienævnet. Emnet forelægges nævnet i form af en opgaveformulering, som indeholder en kort foreløbig problemformulering, en argumentation for emnets relevans og det teoretiske og metodiske udgangspunkt samt angivelser af den centrale litteratur. Ved godkendelsen fastsættes en frist for afleveringen af specialet.
Der stilles en specialevejleder til rådighed for den studerende/de studerende i tilknytning til det problemorienterede specialearbejde.
Gennem modulet skal den studerende opnå viden om:
teori og metode på højeste internationale niveau inden for IT-baseret oplevelsesdesign og det valgte specialeemne
forskningsarbejdets betingelser og implikationer samt videnskabelig redelighed og forskningsetik
identifikation af fagrelevante videnskabelige problemstillinger inden for oplevelsesdesign samt oplevelsesdesigns videnskabelige grundlag
Gennem modulet skal den studerende opnå færdigheder i:
selvstændigt og systematisk at skabe et overblik over relevant eksisterende viden inden for specialets emne
selvstændigt at vælge fagrelevante teoretiske (herunder videnskabsteoretiske), metodiske og analytiske tilgange af relevans for specialeemnet og oplevelsesdesign samt at begrunde og kritisk reflektere over disse faglige valg og prioriteringer
at anvende, videreudvikle og kritisk reflektere over teorier, metoder og indsatser af relevans for specialeemnet
at tilrettelægge og gennemføre videnskabelige undersøgelser på et for oplevelsesdesign fagligt relevant grundlag samt at kunne anvende resultaterne i konkrete oplevelsesdesignprocesser
at strukturere og formidle den opnåede viden til fagfæller samt en akademisk offentlighed inden for området IT-baseret oplevelsesdesign
Gennem modulet skal den studerende opnå kompetencer til:
selvstændigt og systematisk at søge relevant viden og udvælge og redegøre herfor samt planlægge og gennemføre udforskningen af emner inden for området IT-baseret oplevelsesdesign
på et fagligt grundlag at argumentere for tilvalg og fravalg i forhold til problemstilling, de anvendte teorier og metoder samt det eventuelle empiriske materiale
at arbejde selvstændigt, kritisk reflekteret og problemorienteret inden for IT-baseret oplevelsesdesign
at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i relation til IT-baseret oplevelsesdesign
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Kandidatspeciale |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt
Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator
og censor med udgangspunkt i en specialerapport, hvad enten dette
er udarbejdet individuelt eller i samarbejde med andre.
Specialerapporten betragtes som gruppens fælles ansvar. Ved prøven
skal den/de studerende demonstrere viden, færdigheder og
kompetencer i overensstemmelse med de angivne læringsmål for
kandidatspecialemodulet.
Kandidatspecialet inkl. et 1-2 siders resume på et fremmedsprog (se nedenfor) udgør grundlaget for eksamination og bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præstation. Resume: Der udarbejdes et resume på engelsk på mindst 1 og højst 2 sider. Sprog: Kandidatspecialet kan efter studienævnets godkendelse skrives på et fremmedsprog. Litteraturgrundlag: Minimum 2000 standardsider vejledergodkendt, selvvalgt litteratur i tilknytning til specialet. Sidetal: Kandidatspecialet skal være på mindst 35 og må højst være på 70 sider pr. studerende, højst 80 sider ved individuelt udarbejdede specialer. Normeret prøvetid ved én studerende 45 minutter, ved to studerende 75 og ved tre studerende 100 minutter. |
ECTS | 30 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Master’s Thesis |
Modulkode | KAOPL20208 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
KA 4. semester |
ECTS | 30 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |