Læringsportfolio og faglig udviklingssamtale i teori og praksis

2020/2021

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet sætter fokus på brugen af portfolio som metode i et læringsteoretisk og didaktisk perspektiv. De studerende indføres gradvist i anvendelsen af portfolio.

Det forudsættes, at den studerende aktivt anvender portfolio og derigennem får praktisk erfaring med metoden. Modulet indeholder et teoriforløb, udarbejdelse af e-baseret portfolio samt obligatorisk deltagelse i studenterudviklingssamtaler (SUS) 1 gang pr. semester på 7., 8. og 9. semester. Ved studenterudviklingssamtalerne gøres der status over den studerendes kompetencer i relation til uddannelsens mål og den enkelte studerendes individuelle mål. I den sidste del af uddannelsen sættes i stigende grad fokus på den studerendes udvikling i forhold til arbejdsmarkedsrelaterede kompetencer med afsæt i læringsportfolio.

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå:

Viden om

  • læringsteoretiske og didaktiske perspektiver på portfolio som metode til individuel og kollektiv læring og kompetenceopbygning
  • portfolio-anvendelse i uddannelsesinstitutioner og i organisationer
  • læringsteoretiske, didaktiske og kommunikationsteoretiske perspektiver på den faglige udviklingssamtale (studenterudviklingssamtalen og medarbejderudviklingssamtalen) samt evne til at identificere videnskabelige problemstillinger i forbindelse med brugen heraf.

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå:

Færdigheder i

  • at kunne foretage velunderbyggede vurderinger og kvalificerede valg blandt modulets videnskabelige teorier og metoder samt tilrettelægge undersøgelser inden for brugen af portfolio og faglig udviklingssamtale
  • at anvende portfolio og faglig udviklingssamtale som et redskab til at støtte egen læring og gennemførelse af læringsbaserede forandringsprocesser
  • at anvende modulets teorier kritisk og selvstændigt i relation til kompetenceudvikling i uddannelse og erhverv
  • at formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og andre målgrupper.

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå:

Kompetencer til

  • på baggrund af undervisningen i modulet samt egen deltagelse i SUS at kunne arbejde kritisk-refleksivt med faglige udviklingssamtaler som værktøj i forskellige kontekster
  • at gennemføre valide beskrivelser og analyser af læring og læringsbaserede forandringsforløb gennem brug af relevante undersøgelsesmetoder inden for fagområdet
  • at foretage velunderbyggede refleksioner om kompetenceudvikling i uddannelse og erhverv samt udmønte disse i en erhvervsstrategi

Eksamen

Prøver

Prøvens navnLæringsportfolio og faglig udviklingssamtale i teori og praksis
Prøveform
Mundtlig
En intern individuel mundtlig prøve i Læringsportfolio og faglig udviklingssamtale i teori og praksis (Learning Portfolio and Professional Development Dialogue in Theory and Practice).

Prøven foregår gennem:
1) Dokumenteret fremmøde og undervisningsdeltagelse på mindst 80% af det samlede kursus på 7., 8. og 9. semester
2) Aflevering af SUS-skemaer (3 stk.) med efterfølgende godkendelse af SUS-samtalepartneren.
3) Gennemførelse af SUS-forløb (1 samtale på henholdsvis 7., 8. og 9. semester)
4) En afsluttende mundtlig prøve såfremt pkt. 1 er opfyldt, alternativt laves en bunden skriftlig 72-timers hjemmeopgave (se nedenfor).

Alternativ prøveform i tilfælde af fremmøde og undervisningsdeltagelse på mindre end 80%: 72 timers bunden skriftlig hjemmeopgave inden for kursets fagområde. Omfang: 5-8 sider.
ECTS10
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning
Permalink Print

Fakta om modulet

Engelsk titelLearning Portfolio and Professional Development Dialogue in Theory and Practice
ModulkodeKALFP20197
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig
Indgår i

Organisation

StudienævnStudienævn for Læring, IT og Organisation (LIO)
InstitutInstitut for Kultur og Læring
FakultetDet Humanistiske Fakultet

Søg i modulbasen

View all fonts in this project