Indhold
Gennem kurset gives en indføring i kvantitative metodiske tilgange,
grundbegreber og i de forskellige faser af den kvantitative
forskningsproces, og den studerende præsenteres for fortolkning og
formidling af kvantitative data. Hovedfokus vil være på forskellige
datatyper og analyser heraf. Den studerende lærer at bruge et
statistikprogram til at udføre kvantitative analyser. Vi diskuterer
desuden kvantitative opgørelser, analyser og formidling kritisk og
præsenterer begreber der kan bruges i diskussionen af betydningen
af kvantitative resultater inden for kriminologi og socialt
arbejde. Der fokuseres bl.a. på de specifikke metodiske problemer
og udfordringer, der knytter sig til at opnå viden om aktiviteter
som er ulovlige eller tabubelagte, muligheder og begrænsninger ved
brug af offentlige registre og selvrapporteringsundersøgelser, samt
de metodiske udfordringer der er ved analyser heraf. Den studerende
vil gennem kurset opnå en dybere forståelse for og et kritisk blik
på, hvordan man kan forske kvantitativt i relevante
problemstillinger, hvilke etiske dilemmaer der kan opstå i
forskningsprocessen, og hvordan man kan vurdere kvaliteten af
kvantitativ data og dataformidling. Kurset afrundes med en
teoretisk gennemgang af forskellige kvantitative
evalueringsmodeller. Det drejer sig om evalueringsmodeller, der
fokuserer på effekter samt forebyggelse af kriminalitet og andre
sociale problemer. Den udvidede kvantitative metodeforståelse
bliver understøttet af kursets øvelsesbaserede undervisningsdel,
som giver den studerende redskaber til at forbedre egen læring.
Kursets øvelsesbaserede undervisningsdel styrker tillige den
studerende i, på et videnskabeligt grundlag, at identificere og
afgrænse et autentisk problem og undersøge dette ved brug af
relevante kvantitative metoder fra kurset og formidle resultatet
heraf.
Mål
Målet med kurset er at give den studerende et videregående indblik
i kvantitative metoder og evalueringsmodeller, som anvendes i
kriminologisk forskning og forskning i socialt arbejde og sociale
problemer. Inden for både kriminologi og socialt arbejde er det
afgørende at kunne tilegne sig, anvende, diskutere og kritisere
talbaserede analyser. Kurset sigter derfor mod at gøre den
studerende i stand til at anvende og kritisk vurdere kvantitative
tilgange til kriminologi og socialt arbejde. Den studerende vil
gennem kurset opnå en dybere forståelse for og et kritisk blik på,
hvordan man kan forske kvantitativt i problemstillinger inden for
kriminologi og socialt arbejde.
Kurset afvikles som forelæsninger og seminarer. Kurset samlæses mellem Kandidatuddannelserne i Kriminologi og Socialt Arbejde.
Prøvens navn | Kvantitative metoder og evaluering |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Quantitative Methods and Evaluation |
Modulkode | KAKRI20204F |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kriminologi |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |