Målet med kurset er at give den studerende et videregående indblik i kvantitative metoder og evalueringsmodeller, som anvendes i kriminologisk forskning og forskning i socialt arbejde og sociale problemer. Inden for både kriminologi og socialt arbejde er det afgørende at kunne tilegne sig, anvende, diskutere og kritisere talbaserede analyser. Kurset sigter derfor mod at gøre den studerende i stand til at anvende og kritisk vurdere kvantitative tilgange til kriminologi og socialt arbejde. Den studerende vil gennem kurset opnå en dybere forståelse for og et kritisk blik på, hvordan man kan forske kvantitativt i problemstillinger inden for kriminologi og socialt arbejde.
Gennem kurset gives en indføring i kvantitative metodiske tilgange, grundbegreber og i de forskellige faser af den kvantitative forskningsproces, og den studerende præsenteres for fortolkning og formidling af kvantitative data. Hovedfokus vil være på forskellige datatyper og analyser heraf. Den studerende lærer at bruge et statistikprogram til at udføre kvantitative analyser. Vi diskuterer desuden kvantitative opgørelser, analyser og formidling kritisk og præsenterer begreber, der kan bruges i diskussionen af betydningen af kvantitative resultater inden for kriminologi og socialt arbejde. Der fokuseres bl.a. på de specifikke metodiske problemer og udfordringer, der knytter sig til at opnå viden om aktiviteter som er ulovlige eller tabubelagte, muligheder og begrænsninger ved brug af offentlige registre og selvrapporteringsundersøgelser, samt de metodiske udfordringer der er ved analyser heraf. Den studerende vil gennem kurset opnå en dybere forståelse for og et kritisk blik på, hvordan man kan forske kvantitativt i relevante problemstillinger, hvilke etiske dilemmaer der kan opstå i forskningsprocessen, og hvordan man kan vurdere kvaliteten af kvantitativ data og dataformidling. Kurset afrundes med en teoretisk gennemgang af forskellige kvantitative evalueringsmodeller. Det drejer sig om evalueringsmodeller, der fokuserer på effekter samt forebyggelse af kriminalitet og andre sociale problemer. Den udvidede kvantitative metodeforståelse bliver understøttet af kursets øvelsesbaserede undervisningsdel, som giver den studerende redskaber til at forbedre egen læring. Kursets øvelsesbaserede undervisningsdel styrker tillige den studerende i, på et videnskabeligt grundlag, at identificere og afgrænse et autentisk problem og undersøge dette ved brug af relevante kvantitative metoder fra kurset og formidle resultatet heraf.
Viden om statistiske grundbegreber og kvantitative evalueringsmodeller.
Viden om kvantitative analysemetoder og deres anvendelsesmuligheder.
Viden om forskellige kvantitative datakilder og forskningsdesign og deres anvendelsesmuligheder.
Viden om kvantitative analysestrategier.
Viden om centrale forskningsetiske opmærksomhedspunkter.
Viden om vigtigheden af akademisk redelighed i dataindsamling, databearbejdning og formidling af forskningsresultater.
Kurset afvikles som forelæsninger og seminarer. Kurset samlæses mellem Kandidatuddannelserne i Kriminologi og Socialt Arbejde.
10 ECTS
Ved fremvisning af dokumentation for bestået relevant kvantitativt metodemodul kan den studerende søge godkendelse af studielederen til at gennemføre Registre og forløbsanalyse 10 ECTS, 7. semester på Sociologiuddannelsen ved Aalborg Universitet som erstatning for dette modul.
Engelsk titel | Quantitative Methods and Evaluation |
Modulkode | KAKRI20203 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kriminologi, Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |