Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Det er en forudsætning, at den studerende har bestået modul 1, 2 og
3.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
- Målet med kurset er, at den studerende dels opnår et indblik i
centrale kriminologiske forskningsfelter, og dels tilegner sig
erfaring med koordinering og gennemførelse af et selvstændigt,
analytisk projektarbejde i grupper. Den studerende vil bygge oven
på sin viden om centrale kriminologiske teorier gennem den brede
vifte af aktuelle kriminologiske forskningsspørgsmål og
problemstillinger, som den studerende stifter bekendtskab med på
kurset. Den studerende skal således gennem projektarbejde og via
indblik i de medstuderendes arbejder lære at omsætte viden om
kriminologisk teori og metode til at behandle et aktuelt
kriminologisk problemfelt.
- Gennem kursets forelæsningsdel vil den studerende få indblik i
centrale kriminologiske forskningsfelter som f.eks.
ungdomskriminalitet, bandekriminalitet, cyber crime, økonomisk
kriminalitet, retsopfattelse, menneskehandel, alternative
sanktioner, viktimologi, udsatte boligområder/ghettoisering m.v.
Gennem kursets problembaserede projektorganisering, projektarbejde
i grupper og vejledningsseminarer vil den studerende få uddybet
sine problembaserede læringskundskaber indenfor et selvvalgt
specialiseret problemfelt. Kurset fokuserer således på at
dygtiggøre den studerende i at identificere, analysere og
reflektere over et givent kriminologisk problem ved at indsamle og
anvende relevant litteratur og indsamle, bearbejde og analysere
relevant empiri. Kurset fokuserer ligeledes på at træne den
studerende i at samarbejde, organisere et projekt og håndtere
potentielle konflikter. Projektarbejdet og vejledningsseminarerne
danner rammen for, at den studerende kan dygtiggøre sig i
kommunikationsstrategier som videnskabelig projektformidling,
kritisk peer-feedback og aktiv lytning. Derudover understøtter
projektarbejdet og vejledningsseminarerne den studerende i at
arbejde med og reflektere over egen læringsudvikling ved at have
indarbejdet strukturerede refleksionsloops, som giver den
studerende mulighed for at træne en løbende refleksion og udvikle
strategier til forbedring.
Læringsmål
Viden
- Videregående viden om og overblik over empiriske og dertil
relaterede teoretiske perspektiver ved forskellige kriminologiske
forskningsfelter.
- Kunne redegøre for relevante empiriske og teoretiske forhold
ved centrale kriminologiske forskningsområder og
praksisfelter.
- Viden om samarbejde herunder vidensudveksling, kollektive
beslutningsprocesser, autentiske faglige diskussioner og formidling
af kritisk peer-feedback.
Færdigheder
- Kunne udarbejde en problemformulering og et projektdesign.
- Kunne identificere, kontekstualisere og analysere et
kriminologisk relevant problem.
- Kunne anvende forskellige kilder - praktiske som teoretiske -
til at opnå viden om et kriminologisk fænomen.
- Kunne anvende viden om forskellige institutioner og
praksisfelter til at foretage kriminologiske undersøgelser og
analyser.
- Kunne indsamle og analysere empiri indenfor et specifikt
kriminologisk forskningsområde.
- Kunne samarbejde, organisere og reflektere over
arbejdsprocessen, den kollaborative læring og kvaliteten af eget
arbejde.
- Kunne formidle kritisk peer-feedback.
Kompetencer
- Kritisk kunne vurdere og analysere et givent kriminologisk
fænomen ved hjælp af både empirisk og teoretisk kriminologisk
viden.
- Kritisk kunne samarbejde samt tilgå og finde løsninger på
konflikter.
- Kritisk kunne anvende den tilegnede viden fra
projektorganiseringen og projektarbejdet i en bredere sammenhæng
end selve projektet.
Undervisningsform
Kurset afvikles som forelæsninger og vejledning, hvor
sidstnævnte delvist er organiseret som seminarer, hvor den
studerendes igangværende arbejde bliver kommenteret af både
medstuderende og en anden underviser end vejleder.
Omfang og forventet arbejdsindsats
20 ECTS
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Den studerende skal aflevere en projektopgave og deltage i
modulets vejledningsseminarer. Har den studerende ikke deltaget i
vejledningsseminarerne, skal den studerende vedlægge en udførlig
refleksionsportfolio til sin projektopgave.
Prøver
Prøvens navn | Aktuelle kriminologiske forskningsfelter |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Modulet afsluttes med en mundtlig eksamen med udgangspunkt i
projektopgaven, selvvalgt pensum og kursuspensum. |
ECTS | 20 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |