Modulet sigter mod at kvalificere den studerende til at kunne indgå i analytiske og konstruerende situationer, hvor både klassisk game design, forstået som design og brug af game mekanikker inden for spil som domæne, såvel som gamification, forstået som brugen af spilelementer uden for spil som domæne, anvendes.
I game design-delen arbejdes der med teoretiske og metodiske begreber og forståelsesrammer samt med konkrete værktøjer og designtilgange for derigennem at gøre deltageren i stand til at agere innovativt og kreativt i egen praksis i form af konceptualisering og udførsel af produkter og begivenheder, der gør brug af og ’spildesign’ og 'digitale spil’. I gamification-delen arbejdes der med, hvordan spilelementer og spilmekanikker realiseres uden for spil som domæne, fx i kontekst af hverdagens (fysiske) rum. I tilknytning til modulet afholdes undervisning inden for bl.a. forholdet mellem spil og leg, mekanik, æstetik og dynamikker ift. spil, såvel som adfærdsregulerende design via brug af spildesign og spilelementer.
Modulet tager udgangspunkt i et anvendelsesorienteret og brugercentreret perspektiv på feltet ’digitale spil’ og ‘gamification’ og giver et forskningsbaseret perspektiv på, hvordan deres anvendelse forstås og realiseres i forskellige situationer og kontekster.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om of forståelse af:
forholdet mellem spil og motivation ift. bruger- og spillertyper
mekanik, dynamik og æstetik inden for spildesign, herunder spilgenrer og -kontekster
forholdet mellem spil og leg og rammesætning af spil og leg i forhold til hverdagens kontekst
adfærdsregulerende design og design af muligheder for handling
forholdet mellem krop, sted, rum og digitale teknologier i kontekst af gamification
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at mestre videnskabelige teorier og metoder samt designredskaber og –praksisser inden for spil design og gamification
at anvende spilmekanismer i produktion og brug af forskelligartede spil med henblik på underholdning, kommunikation og læring
at anvende IKT i analyse- og refleksionsprocesser af spil i hverdagens rum
at indkredse, analysere og vurdere problemstillinger i relation til brugen af spilmekanismer i forskellige miljøer
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
selvstændigt at kunne anvende relevant teoretisk og metodisk viden til forståelse og løsning af problemstillinger inden for spildesign og gamification
selvstændigt at igangsætte, gennemføre, styre, udvikle, teste og evaluere opgaver inden for spildesign og gamification i forskellige situationer, herunder kritisk at vurdere spils og gamifications anvendelighed i de givne situationer
at deltage aktivt i kollaborative processer omkring spildesign og gamification
at indgå i gennemførslen af fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig et professionelt ansvar med afsæt i egen faglighed ift. spildesign og gamification
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Spildesign & Gamification |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden 7-dages hjemmeopgave, hvor den
studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede
spørgsmål inden for fagområdet. Opgavebesvarelsen må højst være på
15 sider og udarbejdes individuelt.
Opgaven bedømmes af eksaminator og intern medbedømmer. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Valgfagsbeskrivelser opdateres løbende på studiets hjemmeside: https://www.kdm.aau.dk/studiehaandbog/uddannelsen/kandidat/valgfag/
Engelsk titel | Game Design & Gamification |
Modulkode | KAKDMVM2045 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
KA valgfag 2. semester |
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk og engelsk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |