I modulet gennemgås teorier, begreber og principper inden for konstruktion, validering og gennemførelse af spørgeskemaundersøgelser. Nærmest alle organisationer udfører i dag spørgeskemaundersøgelser for at forstå deres kunder, analysesubjekter, klienter, den almene befolkning osv. Spørgeskemaer er derfor et vigtigt metodisk værktøj, der fx kan bruges til empirisk at evaluere produkter, services eller indsatser. Kommunikationsstuderende vil højst sandsynligt på et eller andet tidspunkt i deres arbejdsliv skulle udføre, analysere eller fortolke resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
Kurset vil derfor sætte de studerende i stand til:
Undervisningen vil være en kombination af forelæsninger og øvelser, hvor de studerende vil anvende den præsenterede spørgeskemateori til at udarbejde deres eget spørgeskema om et selvvalgt emne. Her vil kurset samtidig introducere de studerende for konkrete værktøjer, som kan anvendes i forbindelse med konstruktion, distribution, indsamling og deskriptiv analyse af data fra spørgeskemaer. Udviklingen af spørgeskemaerne præsenteres og diskuteres løbende som en del af kursets afvikling ved aktiv deltagelse.
Gennem kurset vil de studerende således opnå viden, der vil hjælpe dem med at realisere deres egne projekter i løbet af studiet, og give dem kompetencer, der også kan bruges uden for universitetet.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om og forståelse af
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til
Prøvens navn | Spørgeskemakonstruktion |
Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Prøven kan bestås ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i
undervisningen, herunder fremmøde, indløsning af opgaver og
deltagelse i øvelser.
Reeksamen: Prøven har form af en bunden 3-dages hjemmeopgave, hvor den studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede spørgsmål og opgaver inden for modulets fagområde. Den skriftlige del af opgavebesvarelsen må højst være på 8 sider og udarbejdes individuelt. Opgaven bedømmes alene af eksaminator. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Valgfagsbeskrivelser opdateres løbende på studiets hjemmeside: https://www.kdm.aau.dk/studiehaandbog/uddannelsen/kandidat/valgfag/
Engelsk titel | Survey Design |
Modulkode | KAKDMVM1830 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | KA Valgfag |
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |