At opbygge viden, kompetence og færdigheder vedr. implementering
af it-baserede systemer i organisationer.
Indhold:
1. Paradigmer for organisatorisk forandring.
2. Forandringsledelse og forandringskommunikation.
3. Implementering af it-baserede systemer: Udfordringer forbundet
med organisatorisk implementering af it-baserede systemer fra
projekter startes, og til systemer er succesfuldt implementeret.
Der fokuseres både på de ledelsesmæssige problemstillinger, der er
forbundet med organisatorisk forandring, og de konkrete praktiske
aktiviteter (fx uddannelse af brugere) der er forbundet med
implementering af it-baserede systemer.
Undervisning baseres på en kombination af lærebøger og
videnskabelige artikler således, at de studerende på udvalg-te
områder får adgang til højeste internationale forskning,
introduceres for klassiske artikler indenfor området, samt generelt
lærer at læse og anvende videnskabelige artikler indenfor dette
fag.
Som en del af undervisningen inddrages cases fra både offentlige og
private virksomheder, som illustrerer væsentlige
implementeringsmæssige overvejelser og gerne ved, at praktikere
præsenterer en case de selv har deltaget i, og de overvejelser de
har gjort sig i forbindelse med dette.
De studerende skal opnå viden om ledelsesmæssige og praktiske
problemstillinger for-bundet med implementering af it-baserede
systemer i organisationer (kompetence #3, #6 og #7).
- Indenfor teori om forandringsledelse af it-relaterede
forandringsinitiativer skal de stude-rende opnå viden, som er
baseret på højeste internationale forskning (kompetence #1, #3 og
#6).
At de studerende kan reflektere over viden om implementering af
it-baserede systemer på et videnskabeligt grundlag (kompetence #2).
- Analysere forandringsinitiativer og opstille strategier og planer
for håndtering af foran-dringsprocesser i forbindelse med
implementering af it-baserede systemer (kompetence #3, #6 og #7).
- Lede organisatoriske forandringsprocesser som omhandler
implementering af nye it-baserede systemer (kompetence #3 og #6).
- Forestå praktiske opgaver forbundet med indførelse af nye
it-baserede systemer, herun-der tilrettelæggelse af
undervisningsforløb (kompetence #7).
- Skal kunne vurdere og vælge blandt videnskabelige teorier,
metoder, redskaber indenfor implementering af it-baserede systemer
(kompetence #4).
- De studerende skal kunne formidle forskningsbaseret viden og
diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger
indenfor implementering af it-baserede systemer med både fagfæller
og ikke-specialister (kompetence #5).
Kurset afvikles som en række af forelæsninger og mindre øvelser og udgør en del af udgangspunktet for projektarbej-det på dette semester. Der vil derfor være tæt sammenhæng mellem indholdet i dette kursus og de studerendes pro-jektarbejde, og en væsentlig del af læringen foregår således også gennem projektarbejdet. Det tilstræbes også, at de studerendes erfaringer og udfordringer med at anvende de konkrete metoder og teorier i projektarbejdet inddrages i kurset, og bruges som udgangspunkt for erfaringsudveksling, diskussion og yderligere læring.
Prøvens navn | Modul 7: Implementering af it-baserede systemer i organisationer |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 7: Implementation of IT based systems in organisations |
Modulkode | KAITL20157 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |