At opbygge viden, kompetence og færdigheder vedr.
informationssystemer herunder hvilken rolle disse spiller i
orga-nisationer.
Indhold:
1. Definition af informationssystem.
2. Informationssystemers betydning for organisationer: Herunder
hvordan man kan identificere den strategiske betydning af
informationssystemer for organisationer, hvordan
informationssystemer kan anvendes strategisk til at opnå
konkurrencemæssige fordele (”Strategic information systems”), og
hvordan de kan anvendes internt i or-ganisationer. Modeller for
værdiskabelse gennem anvendelse af informationssystemer (fx
”Industry analysis”, ”Value chain analysis”, ”Customer service life
cycle analysis”).
3. Kvalitet og informationssystemer: Hvornår lykkes
informationssystemer?, Hvad kendetegner et godt
informati-onssystem? Kritiske succesfaktorer og kvalitetsparametre,
evaluering af informationssystemer.
4. Forskellige typer af systemer, fx:
a. Interne systemer: fx ERP-systemer, CSCW-systemer,
beslutnings-støttesystemer, knowledge manage-ment systemer, mobile
systemer, EPJ-systemer, work flow-systemer.
b. Kundevendte systemer: fx eCommerce, eBusiness og
selvbetjeningsløsninger i offentligt regi.
c. Inter-organisatoriske systemer: Specielle udfordringer forbundet
med inter-organisatoriske og globale in-formationssystemer, fx
systemer der understøtter koordinering mellem en virksomhed og dens
leveran-dører (fx ”Supply Chain Management” og ”Information-Enabled
Alliances”).
d. Social software systems: fx systemer som facebook og wiki
baserede systemer.
5. Modellering af informationssystemer: Modellering af data og
processer i informationssystemer.
6. Informationssystemer og arkitektur: Enterprise Architecture,
herunder forskellige arkitekturprincipper og -modeller.
7. Emerging technologies: Technology push/pull, technology
diffusion, technology change. Fokus er her på forståelse af
teknologiudbredelse på samfundsplan.
At de studerende opnår viden om informationssystemer og deres
anvendelse. Herunder forskellige typer af informationssystemer,
hvilken rolle disse spiller i moderne organisati-oner, hvilken
strategisk rolle de kan have, deres organisatoriske og
forretningsmæssige værdi, de arkitekturer systemerne indgår i, hvad
der kendetegner succesfulde hhv. fejl-slagne informationssystemer,
samt hvordan teknologi spredes (kompetence #7).
- Indenfor udvalgte områder skal de studerende opnå viden, som er
baseret på højeste internationale forskning (kompetence #1, #3 og
#7).
At de studerende kan reflektere over viden om
informationssystemer på et videnskabeligt grundlag (kompetence #2).
- At de studerende kan forstå, gennemskue og diskutere anvendelsen
af en konkret forsk-ningsmetode (kompetence #3).
- At de studerende kan evaluere, analysere, vurdere betydning af,
og rådgive om informati-onssystemer for en organisation med
udgangspunkt i forståelse for de specifikke organisa-toriske og
forretningsmæssige betingelser, muligheder og begrænsninger
(kompetence #7).
- At de studerende kan anvende modeller for værdiskabelse (fx
”value chain analysis”) med henblik på at identificere og analysere
muligheder for anvendelse af informationssyste-mer (kompetence #7).
- At de studerende kan modellere og analysere informationssystemer,
og at de kan anven-de forskningsbaseret viden om
informationssystemer til at forbedre systemernes værdi for en
organisation (kompetence #7).
- De studerende skal i forbindelse med anvendelsen af ovennævnte
færdigheder kunne vurdere og vælge blandt videnskabelige teorier,
metoder, redskaber indenfor informationssystemer (kompetence #4).
- De studerende skal i forbindelse med anvendelsen af ovennævnte
færdigheder kunne formidle forskningsbaseret viden og diskutere
professionelle og videnskabelige problem-stillinger vedr.
informationssystemer med både fagfæller og ikke-specialister
(kompeten-ce #5).
Modulet bidrager især til kompetence #7 i den forstand, at de
studerende opnår viden om, hvilken rolle informations-systemer
spiller i moderne organisationer, og hvordan de kan anvendes
innovativt til at transformere organisationer og skabe værdi.
Modulet bidrager også til kompetence #1, da de studerende indenfor
udvalgte områder skal tilegne sig viden, der er baseret på højeste
internationale forskning, til kompetence #2 da de studerende gennem
kurset bibringes forudsæt-ninger for at kunne forstå og reflektere
over informationssystemer på et videnskabeligt grundlag, til
kompetence #3 ved at præsentere og diskutere forskningsmetoder som
er anvendt i udvalgte videnskabelige artikler, til kompetence #4 da
de studerende lærer at vurdere og vælge blandt videnskabelige
teorier, metoder, redskaber indenfor informati-onssystemer bl.a. på
baggrund af vurdering af den konkrete situation og opgave, og til
kompetence #5 ved dels at etablere et godt fagligt fundament, men
også ved at anvende faglig præsentation, dialog og diskussion som
en del af undervisningsformen.
Kurset afvikles som en række forelæsninger og udgør
udgangspunktet for projektarbejdet på dette semester. Der vil
derfor være tæt sammenhæng mellem indholdet i dette kursus og de
studerende projektarbejde, og en væsentlig del af læringen foregår
således også gennem projektarbejdet. Det tilstræbes, at de
studerendes erfaringer og udfordrin-ger med at anvende de konkrete
metoder og teorier i projektarbejdet inddrages i kurset, og bruges
som udgangspunkt for erfaringsudveksling, diskussion og yderligere
læring.
Modulet afvikles som en kombination af forelæsninger, hvor teorier
og metoder præsenteres, og opgaveløsning i forbindelse med læring
af mere praktiske færdigheder (fx modellering af
informationssystemer). Undervisning baseres på en kombination af
lærebøger og videnskabelige artikler således, at de studerende på
udvalgte områder får adgang til højeste internationale forskning,
introduceres for klassiske artikler indenfor området, samt generelt
lærer at læse og anvende videnskabelige artikler indenfor dette
fag. Udvalgte artikler gennemgås ud fra et forskningsmetodisk
per-spektiv mhp. at præsentere forskningsmetoden og diskutere dens
anvendelse i det konkrete tilfælde.
Som en del af undervisningen inddrages cases fra både offentlige og
private virksomheder, som illustrerer anvendelse af
informationssystemer og gerne ved, at praktikere præsenterer en
case, de selv har deltaget i, og de overvejelser de har gjort sig i
forbindelse med dette.
Prøvens navn | Modul 2: Informationssystemers rolle i organisationer |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 2: The role of information systems in organisations |
Modulkode | KAITL20152 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig | |
Censornorm | Intern |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |