At opbygge viden, kompetence og færdigheder vedr. it-ledelse og
informationssystemer samt forskning indenfor dette område.
Indhold:
1. Projektet er en forberedelse til udarbejdelse af specialet på
det afsluttende semester, fx i form af identifikation af
forskningsspørgsmål og fordybelse i et specifikt emne som der
arbejdes videre med i det afsluttende speciale..
2. Projektet skal omfatte et systematisk litteraturstudie der
emnemæssigt knytter sig til it-linjeledelse, it-projektledelse
eller it-baseret innovation og forretningsudvikling.
3. Fokus er på at kunne gennemføre en analyse af, og skabe
forståelse for, en it-ledelsesmæssig problemstilling på et
videnskabeligt grundlag og ikke på at kunne opstille nye
løsningsmodeller.
4. Projektet afrapporteres i artikelform.
5. Omfang: Projektet må maksimalt fylde 30 normalsider.
De studerende skal opnå stor faglig dybde indenfor et afgrænset
område (kompetence #1, #6 og/eller #7)
- De studerende skal opnå viden om, hvordan forskningsbaseret viden
formidles skriftlig og mundtligt, både til fagfæller og
ikke-specialister (kompetence #5).
De studerende skal kunne tage ansvar for egen faglig udvikling
og specialisering og kunne tilrettelægge et forløb, hvorigennem de
tilegner sig den ønskede viden, kompetence, og færdigheder
(kompetence #9).
- Kunne forstå og reflektere over it-ledelse og
informationssystemer på et videnskabeligt grundlag samt
identificere relevante videnskabelige problemstillinger indenfor
it-ledelse og informationssystemer (kompetence #2).
- Mestre de videnskabelige metoder og redskaber der anvendes
indenfor forskning i it-ledelse og informationssystemer (kompetence
#3).
- Kunne arbejde tværfagligt i den forstand, at de kan inddrage
generelle samfundsviden-skabelige teorier til yderligere at belyse
it-ledelsesmæssige problemstillinger (kompeten-ce #8)
- Kritisk kunne vurdere og vælge blandt videnskabelige teorier,
metoder, redskaber og færdigheder indenfor it-ledelse og
informationssystemer (#4).
- De studerende skal kunne gennemføre, dokumentere og formidle et
omfattende litteraturstudie (kompetence #1).
Modulet gennemføres som problemorienteret projektarbejde.
Der afholdes en midtvejsevaluering som et formelt review hvor
udvalgte centrale arbejdsprodukter gennemgås og
kvalitetssikres.
Prøvens navn | Modul 11: Semesterprojekt: Forskningsmetode og faglig fordybelse |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 11: Semester project: Research method and disciplinary immersion |
Modulkode | KAITL201511 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |