Modulet omhandler det informationssfaglige områdes praktiske virkelighed. Modulets hovedkomponent er projektorienteret forløb på minimum 13 uger (fuld tid), hvor den studerende i en relevant virksomhed, organisation eller institution indgår i samarbejde om opgaveløsning på et informationsfagligt grundlag. Hensigten er, at den studerende oparbejder en bevidsthed om og indsigt i den konkrete arbejdsvirkelighed, som uddannelsen er rettet mod. I den studerendes rapport skal arbejdsforløbet belyses og reflekteres teoretisk og metodisk ud fra kandidatuddannelsens samlede faglighed.
I tilknytning til modulet udbydes:
et midtvejsseminar
Der tildeles en vejleder, og modulet organiseres som et praksisorienteret forløb i en virksomhed eller organisation.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
hvordan informationsvidenskabelige metoder og teorier møder praksis, med særligt fokus på kulturelle, organisatoriske og/eller mediemæssige spørgsmål
kommunikations- og samarbejdsformer i praksis
hvilke faglige kompetencer, arbejdet med fagområdet kræver
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at arbejde i praksis på basis af informatik, herunder anvendelse af strategier og metoder til brugeranalyse, pilotundersøgelser, systemudvikling og systemdesign
at vurdere informationsvidenskabelige problemstillinger og løsninger i praksis med afsæt i teorier om og metoder til brugeranalyse, pilotundersøgelser, systemudvikling og systemdesign
at formidle informationsvidenskabeligt funderede indsigter til fagfæller og lægfolk
at begrunde, udvælge, tilrettelægge, gennemføre og evaluere informationsvidenskablige indsatser i praksis i forhold til problemstillinger i private virksomheder eller offentlige institutioner og civilsamfund
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Informationsvidenskab i praksis |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator
og med udgangspunkt i det skriftlige arbejde, hvad enten dette er
udarbejdet individuelt eller i samarbejde med andre.
Projektrapporten/det skriftlige arbejde betragtes som gruppens
fælles ansvar. Projektrapporten udgør grundlaget for eksamination
og bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse af
projektrapporten og den mundtlige præstation.
Litteraturgrundlag: Minimum 500 standardsider vejledergodkendt, selvvalgt litteratur i tilknytning til projektet. Sidetal: Projektrapporten skal minimum være på 15 sider og maximum 20 sider pr. studerende (dog maximum 30 sider ved individuel studerende). Normeret prøvetid: Prøvetiden er normeret til 20 minutter pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og karaktergivning, dog højst i alt to timer ved store grupper, 30 minutter i alt ved individuelle prøver. Eventuel reeksamen afholdes på grundlag af en revideret projektrapport. Projektrapporten og den mundtlige samtale skal demonstrere, at den studerende opfylder de faglige mål beskrevet ovenfor. Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af bedømmelsen bestået blive lagt vægt på, at den studerende indløser modulets læringsmål på tilstrækkelig vis. |
ECTS | 30 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Information Studies in Practice |
Modulkode | KAINFOS209D |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
KA 3. semester Projektorienteret forløb |
ECTS | 30 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |