Modulet introducerer de studerende til kvalitativ og kvantitativ undersøgelsesdesign og metoder til dataindsamling og analyse i informationsvidenskab. Dette inkluderer en introduktion til de etiske og juridiske principper og udfordringer ved dataindsamling og analyse.
De studerende vil også blive introduceret til skriftlig akademisk fremstilling og det informationsvidenskablige felt og vil blive trænet i at identificere videnskabelige problemer, vælge det eller de relevante forskningsdesign, gennemføre litteratursøgning og litteraturreview samt formulere passende forskningsspørgsmål.
Dette modul vil skabe grundlaget for det problembaserede projektarbejde og de undersøgelser, der skal udføres i løbet af uddannelsen i informationsvidenskab.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
videnskabsteori med særlig betydning for det informationsvidenskabelige område
centrale forskningstilgange inden for det informationsvidenskabelige område
kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder
akademisk skrivning indenfor informationsvidenskab
problem- og projektorienteret læring samt metoder til at identificere problemer og at udforme en problemformulering og tilhørende forskningsspørgsmål.
etiske og juridiske principper og udfordringer i relation til dataindsamling, -behandling og -analyse i informationsvidenskab
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at kunne udføre litteratursøgning og -review samt formulere sig videnskabeligt og akademisk
at kunne tilrettelægge og udføre kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder
at håndtere etiske og juridiske principper og udfordringer i relation dataindsamling, -behandling og dataanalyse i informationsvidenskab
Den studerende skal gennem modulet opnå kompettencer til:
selvstændigt at kunne styre, tilrettelægge og realisere et forskningsdesign; herunder kritisk og refleksivt foretage kvalificerede, metodologiske valg
selvstændigt at kunne gennemføre kvalitative og kvantitative undersøgelser inden for det informationsvidenskabelige felt
selvstændigt at kunne videreudvikle sine problemorienterede, interpersonelle, strukturelle og refleksive/meta-kognitive problemorienterede læringskompetencer
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Undersøgelsesmetoder i Informationsvidenskab |
Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Prøven kan bestås ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i
undervisningen, herunder fremmøde, indløsning af opgaver og
deltagelse i øvelser.
Reeksamen: Prøven har form af en bunden 7-dages hjemmeopgave, hvor den studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede spørgsmål og opgaver inden for modulets fagområde. Opgavebesvarelsen må højst være på 15 sider og udarbejdes individuelt. Opgaven bedømmes alene af eksaminator. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Research & Methods in Information Studies |
Modulkode | KAINFOS2015D |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
KA 1. semester |
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |