Modulet træner de studerende i at arbejde praktisk med computerspilskreation, således at der reflekteres teoretisk, metodisk, teknologisk og organisatorisk over et eller flere koncepter til computerspil, der er udarbejdet i praksis af den studerende under DADIU-forløbet. På modulet udbydes der spilkreationsfunktioner som eksempelvis spil-designer, spil-projektleder og spil-leveldesigner, hvor den studerende vælger at arbejde med en funktion. Modulet er kendetegnet ved en høj grad af involvering fra computerspilindustrien.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
spilindustriens arbejdsprocesser og produktionsformer, baseret på højeste internationale forskning inden for modulets område og udbygget indsigt i andre kompetence- og faggruppers fagsprog og centrale problemstillinger forankret i computerspilskreation
HCI i computerpilsdesign med henblik på samtidig håndtering af et normativ, praktisk; et æstetisk udtryksmæssigt; og et teoretisk funktionelt rationale
computerspil som medie og genre – samt forståelse for forskellige computerspilsmedieplatforme
grundlæggende teknikker og begreber inden for grafisk design og animation.
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
interaktionsdesign, visuelt design, auditivt design i computerspilskreation
at mestre videnskabelige metoder og redskaber inden for modulets områder
at kunne vurdere og vælge blandt videnskabelige teorier, metoder, redskaber og generelle færdigheder og på baggrund heraf opstille nye analyse- og løsningsmodeller inden for modulets område
kommunikation om faglige problemstillinger med andre faggrupper
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
fremstilling, test og præsentation af computerspil
at indgå professionelt i en computerspilskreation med den valgte spilkreationsfunktion
selvstændigt at arbejde med teknologisk set-up og spilplatformsformater
at kunne styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller
at indgå i et teamwork af forskellige spilkompetencer omkring en konkret flerfaglig udvikling af en spilproduktion igennem en hel kreationscyklus.
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Computerspil ved Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning (DADIU) |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøven tager udgangspunkt i det sidste computerspil udarbejdet af
den studerende under DADIU-forløbet samt en skriftlig rapport, der
reflekterer over et eller flere koncepter til computerspil, der er
udarbejdet af den studerende under DADIU-forløbet. Refleksionerne i
rapporten skal være med hensyn til teori, metode, teknologi og
organisation.
Projektrapporten kan enten skrives på engelsk og dansk. Litteraturgrundlag: Minimum 500 standardsider, selvvalgt litteratur i tilknytning til projektet. Sidetal: Projektrapporten skal være på mindst 10 sider og må højst være på 15 sider pr. studerende; derudover vedlægges den færdige computerspilskreation. Ved eksamen gives et oplæg på mindst 5 minutter, der forholder rapportens refleksioner til det færdige computerspil, der er udarbejdet på DADIU. Prøvetiden er normeret til 20 minutter pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og karaktergivning, dog højest i alt to timer ved store grupper, 30 minutter i alt ved individuelle prøver. |
ECTS | 30 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Computer Games at the National Academy of Digital Interactive Entertainment (DADIU) |
Modulkode | KAIDM20207 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
KA 3. semester Valgmulighed 2 af 3 |
ECTS | 30 |
Undervisningssprog | Engelsk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |