Kurset giver de studerende en indføring i forskellige teoretiske perspektiver omkring sammen- hængen mellem byens udvikling, sociale klasser, livsformer og sociale grupper. Der vil også være fokus på forskellige empiriske undersøgelser, hvor der er gjort forsøg på at efterprøve sammenhængene i disse teo- rier og følgelig at informere og videreudvikle disse teorier. Teorier om social mobilitet (stabilitet og vækst) i storbyen vil også høre til de fokusområder, der berøres i dette modul.
Videregående indsigt i og overblik over teoretiske bidrag
omkring byens udvikling, klasser, livsformer og sociale
grupperinger.
Gengive og redegøre for kernebegreber og centrale forståelser fra
teorier om klasser, livsformer, sociale grupperinger og
mobilitet.
Relatere, sammenligne og diskutere teoretiske per- spektiver på centrale problemstillinger omkring sammenhængen mellem byens udvikling, klasser, livsformer og sociale grupperinger.
Relatere, sammenligne og diskutere forskellige ni- veauer af sammenhængen mellem byens udvikling, klasser, livsformer og sociale grupperinger.
Kritisk reflektere og vurdere forskellige perspektivers rækkevidde og forklaringskraft når det gælder sammenhængen mellem byens udvikling, klasser, livsformer og sociale grupperinger.
Prøvens navn | Social differentiering i byen: Livsformer, klasser og livsstil |
Prøveform | Mundtlig
Modulet afsluttes med en individuel mundtlig eksamen med
udgangspunkt i kursuspensum, der bedømmes efter gældene
karakterskala med intern censur. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Social differentiation in the city: Lifestyles, classes and lifestyle |
Modulkode | KABBB20173 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Sociologi |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |