New venture creation/corporate entrepreneurship

2020/2021

Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for at deltage i modulet

Den studerende skal være indskrevet på en kandidatuddannelse på Aalborg Universitet og have et ønske om at starte en ny virksomhed op eller at udvikle nye forretningsaktiviteter i eksisterende organisationer.

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulets formål:

- kompetencer til at deltage i udvikling af koncepter for nye budget- og tildelingsmodeller i kommuner samt til at udarbejde nye koncepter for økonomistyring, så der tages hensyn til konkrete strukturer og politikker.

- kompetencer til at analysere konsekvenserne af forskellige former for økonomisk styring i udvikling i sundhedsvæsenet samt til at udvikle nye styringsformer baseret på værdibaseret styring.

Modulet indeholder følgende emner:

1. opdyrkning af nye muligheder og kundeudvikling (at identificere/skabe forretningsmuligheder; research, analyser og markedsvurdering; kundeindsigt og kvantitative data; kreative processer og designtænkning; udførelse af eksperimenter til afprøvelse af hypoteser i markedet).

2. teambuilding, forhandling og netværk (at identificere kompetencer og sammensætte eget team; at udvælge teknikker og metoder; at etablere værdikæder og strategiske partnerskaber).

3. forretningsmodellering (herunder design af værditilbud og forretningsmodeller; dvs. værdiskabelse, værdilevering og værdifastholdelse).

4. produkt- og serviceudvikling, ledelse og forretningsplanlægning (strategi, markedsføring, finansiering, værdiansættelsesmetoder, risikoanalyse, juridiske aspekter, immaterielle rettigheder).

5. rapportere, præsentere og pitche (nye forretningsideer/forretningsplaner til potentielle investorer/virksomhedsejere).

 

Læringsmål

Viden

Det er målet, at den studerende efter modulet har viden om:

- vigtigheden af forretningsmodeller og kundeudvikling i processen omkring opstart og eksekvering af et nyt foretagende.

Færdigheder

Det er målet, at den studerende efter modulet kan:

- verificere en forretningsidé eller et problem og validere kundebehov/-problemstillinger.

- vurdere potentielle markedsmuligheder og validere antagelser om målgruppen.

- forstå nogle af de centrale drivkræfter, der påvirker den vellykkede proces omkring det at skabe og lede et nyt foretagende (som en særskilt enhed eller i en eksisterende organisation).

- identificere metoder til at tilegne sig de nødvendige ressourcer til at igangsætte et nyt foretagende.

- generere nye forretningsidéer og validere disse.

- kritisk vurdere nye forretningsidéer på baggrund af evidens fra markedet.

- vurdere hvilke ressourcer, der er nødvendige for at forfølge en mulighed.

- lave en prototype af et minimalt levedygtigt produkt.

- forstå forskellige former for forretningsmodeller og innovationsveje for forretningsmodeller i en entreprenøriel proces.

- forstå hvilke færdigheder og ressourcer, der er nødvendige for at skabe en entreprenant organisation.

Kompetencer

Det er målet, at den studerende efter modulet kan:

- spotte og skabe forretningsmuligheder.

- sammensætte eget team.

- tilegne sig de nødvendige ressourcer for at forfølge den identificerede forretningsmulighed.

- udarbejde forretningsmodeller, der matcher den identificerede forretningsmulighed og evidens fra markedet (og den eksisterende virksomhed).

- vurdere forskellige former for forretningsmodeller og innovationsprocesser.

- pitche forretningsmodellen for et nyt foretagende, den bagvedliggende valideringsproces og den faglige relevans.

Undervisningsform

Modulet er sammensat af en række forskellige undervisningsaktiviteter, herunder forelæsninger, workshops, seminarer og oplæg samt gruppearbejde med kreative processer faciliteret af underviserne.

De studerende, der arbejder med eksisterende virksomheder (corporate entrepreneurship), inddeles i grupper af 3-5 studerende, og hver gruppe får tildelt en virksomhed, som de skal samarbejde med gennem hele semesteret. Virksomheden forpligter sig til:

- at udforme et problem, en case eller nogle nye muligheder, der skal diskuteres og videreudvikles i samarbejde med de studerende.

- at tilbyde et kontor/laboratorium i virksomheden.

- at udpege en kontaktperson/vejleder.

- at tilbyde assistance og adgang til relevante ressourcer.

Det tilstræbes at alle grupper får tilknyttet en mentor fra erhvervslivet/virksomheden, og en række pitch sessioner til springboards vil blive afholdt.

Aktiv deltagelse i kursusaktiviteter, dvs. pitch/oplæg, diskussioner og gruppearbejde er en forudsætning for at bestå kurset.

Omfang og forventet arbejdsindsats

10 ECTS.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnNew venture creation/corporate entrepreneurship
Prøveform
Mundtlig
Mundtlig gruppeeksamen.
ECTS10
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelNew venture creation/corporate entrepreneurship
ModulkodeKAØKO201617A
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Erhvervsøkonomi
InstitutInstitut for Økonomi og Ledelse
FakultetDet Samfundsvidenskabelige Fakultet