Modulets indhold, forløb og pædagogik
Videnskabsteori i erhvervsøkonomien.
Hvad er teori og hvad vil det sige at teoretisere over et
emne?
Argumentationsformer, litteratursøgning, referenceanvendelse og
akademiske skriveteknikker.
Teoriretninger inden for økonomistyring, samt kvalitative og
kvantitative undersøgelsesmetoder.
Læringsmål
Viden
- på et videregående niveau har kendskab til og evner at
diskutere feltet økonomistyring ud fra et videnskabsteoretisk
udgangspunkt
- er i stand til at kunne demonstrere en generel og grundlæggende
viden om de centrale videnskabsteoretiske paradigmer og
undersøgelsesmetoder, som anvendes i forskningen inden for
økonomistyring
Færdigheder
- kan redegøre for betydningen af videnskabsteoretiske
udgangspunkter i relation til argumentation, teoretisering,
undersøgelsesdesign og akademiske skriveprocesser
- har indgående færdigheder om valget af undersøgelsesmetode i
forhold til en problemstillings udformning
Kompetencer
- har kompetencer inden for anvendelsen af de mest centrale
teorier inden for økonomistyringsforskningen, herunder grounded
theory, sensemaking, Actor Network Theory, contingency teori,
repræsentationsteori og sociologiske perspektiver
- har grundlæggende kompetencer i udarbejdelsen af case studier i
relation til kvalitative undersøgelsesmetoder, herunder anvendelsen
af interviews og observationer, og med særlig vægt på sikring af
validitet og reliabilitet
- i relation til kvantitative undersøgelsesmetoder kan udforme
spørgeskemaer og surveys, samt content-analysis
Undervisningsform
Modulet er baseret på forelæsninger, og der anvendes blandt
andet summemøder, gruppediskussioner og plenumdiskussioner i
undervisningen. Der må også påregnes oplæg i plenum.
Omfang og forventet arbejdsindsats
5 ECTS.
Eksamen
Prøver
Modulet har fælles prøver med
KAØKO20165A