Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden, færdigheder og kompetencer opnået
på kandidatuddannelsens 2. semester matematik-økonomi.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektorienterede forløb er en mulighed for at kombinere
teorier og metoder fra uddannelsen med praksis gennem et
virksomhedsophold. Projektorienterede forløb skal have et
uddannelsessigte, og arbejdsopgaverne, der indgår i forløbet, skal
være på passende akademisk niveau.
Læringsmål
Viden
- har ekspertviden om relevante teorier og metoder inden for et
af hovedområderne Financial Engineering eller
operationsanalyse med relevans for virksomheden
- har viden om en eller flere anvendelser af teorien inden for
emnerne, der arbejdes med på de første to semestre. F.eks.
teorien for arbitrage og prisfastsættelse af aktiver,
mean-variance analyse, prisfastsættelse med martingaler,
volatilitetsanalyser, kvantitativ risikoanalyse, operationsanalyse,
projektstyring, BusinessIntelligence, forsyningskæder
eller datamining
- har viden om organisationsstrukturen og arbejdet i virksomheden
fra et teknisk / ledelsesmæssigt perspektiv
Færdigheder
- er i stand til uafhængigt at identificere, formulere og
analysere et videnskabeligt problem, både systematisk og
kritisk
- er i stand til at relatere et forhåndenværende problem, som er
relevant for virksomheden, til enten et emneområde inden for
Financial Engineering eller et emneområde inden for
operationsanalyse
- er i stand til selvstændigt at foretage valg (og eventuelt
justere disse) af teorier og metoder
- er i stand til at kommunikere forskningsbaseret viden og
diskutere de faglige og videnskabelige problemer med personer
både inden for og uden for matematik-økonomi
Kompetencer
- er i stand til at kontrollere og udvikle nye modeller til
komplekse problemstillinger inden for kvantitativ finansiering og
computational statistik eller operationsanalyse
- er i stand til at igangsætte og fuldføre samarbejder med øvrige
professionelle inden for de relevante fagområder
- er i stand til selvstændig at tage ansvar for egen faglig
udvikling og specialisering
Undervisningsform
Projektarbejde med inddragelse af PBL-læringselementer.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulet er på 30 ECTS svarende til en arbejdsmængde
på 825 timer.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Projektorienteret forløb i en virksomhed |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 30 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |