Projektorienteret forløb i en virksomhed

2020/2021

Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for at deltage i modulet

Modulet bygger videre på viden, færdigheder og kompetencer opnået på kandidatuddannelsens 2. semester matematik.

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Projektorienterede forløb er en mulighed for at kombinere teorier og metoder fra uddannelsen med praksis gennem et virksomhedsophold. Projektorienterede forløb skal have et uddannelsessigte, og arbejdsopgaverne, der indgår i forløbet, skal være på passende akademisk niveau.

Læringsmål

Viden

  • har viden om vigtige forskningsorienterede begreber, resultater og teorier knyttet til et centralt matematisk fagområde med relevans for virksomheden
  • kan relatere sådanne resultater til anvendelser uden for fagområdet
  • har viden om organisationsstrukturen og arbejdet i virksomheden fra et teknisk / ledelsesmæssigt perspektiv

Færdigheder

  • er i stand til at anvende et antal forskningsorienterede metoder og værktøjer fra et specifikt matematisk fagområde med relevans for virksomheden
  • kan vurdere om et givent resultat er gyldigt og/eller om en specifik metode kan anvendes under de foreskrevne forhold/antagelser
  • er i stand til at udforme en matematisk model med relevans for virksomheden, der beskriver et problem, således at der kan udføres en matematisk analyse, som kaster lys på det initierende problem
  • kan selvstændigt udvælge passende matematiske metoder og værktøjer til at undersøge udvalgte spørgsmål ved en matematisk undersøgelse
  • er i stand til at redegøre om rækkeviden for anvendelsen af matematiske værktøjer

Kompetencer

  • er selvstændigt i stand til at navigere og udvikle sig i arbejdssituationer, som ikke er struktureret på forhånd
  • kan deltage i samarbejde med fagfæller, både inden og uden for det matematiske fagområde, i behandlingen af matematiske problemer
  • kan kommunikere matematiske problemer og problemløsningsstrategier til fagfæller inden og uden for det matematiske fagområde

Undervisningsform

Projektarbejde med inddragelse af PBL-læringselementer.

 

 

Omfang og forventet arbejdsindsats

Projektmodulet er på 30 ECTS svarende til en arbejdsmængde på 825 timer.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnProjektorienteret forløb i en virksomhed
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS30
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelProject Oriented Study in an External Organisation
ModulkodeK-MAT3-VERSB
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS30
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Matematiske Fag
InstitutInstitut for Matematiske Fag
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet