Forstå de specielle karakteristika for varighedsdata (f.eks. censorering, data er ikke normalfordelte)
Udlede likelihoodfunktionen for højrecensorerede data
Kende fundamentale karakteriseringer af fordelinger for varighedsdata såsom overlevelsesfunktion og betinget intensitetsfunktion
Være i stand til at udlede fundamentale ikke-parametriske estimater såsom Kaplan-Meier og Nelson-Aalen estimaterne
Kende parametriske modeller for varighedsdata
Forstå antagelserne der ligger til grund for Coxs partielle likelihood
Udlede Coxs partielle likelihood
Kendskab til metoder til vurdering af parametriske modeller samt Coxs regressionsmodel
være i stand til identificere den relevante type censorering for et specifikt datasæt
Være i stand til at estimere og fortolke overlevelsesfunktioner eller kumulerede intensitetsfunktioner for et specifikt datasæt
Være i stand til at tilpasse parameteriske eller semiparametriske modeller til varighedsdata
Være i stand til at vurdere gyldigheden af en model for et specifikt datasæt.
Være i stand til at idenficere en passende varighedsdata-metode til at studere en givet hypotese
Være i stand til at fortolke og give en kritisk vurdering af en analyse baseret på den valgte metode
Være i stand til at forklare resultaterne af analysen til en ikke-statistiker
Forelæsninger med tilhørende opgaveregning.
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 137,5 timers studieindsats.
Prøvens navn | Varighedsanalyse |
Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Statistics for Duration Data |
Modulkode | K-MAT1-SFDD |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Matematiske Fag |
Institut | Institut for Matematiske Fag |
Fakultet | Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet |