Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, skal kunne
- redegøre for det videnskabelige grundlag og videnskabelige
problemstillinger inden for kemi
- redegøre for den højeste internationale forskning inden for
specialets fagområde
Færdigheder
- mestre de videnskabelige metoder og generelle færdigheder, der
knytter sig til specialets fagområde
- opbygge og udarbejde en projektrapport efter fagområdets
normer, benytte korrekt fagsprog, dokumentere ekstensiv inddragelse
af relevant originallitteratur, og formidle og diskutere projektets
forskningsbaserede grundlag og problemstillinger samt resultater
skriftligt, grafisk og mundtligt på en fagligt begrundet og
sammenhængende måde
- kritisk vurdere projektets resultater i forhold til relevant
originallitteratur og gængse videnskabelige metoder og modeller
samt vurdere og diskutere projektets problemstilling og resultater
i relevant natur- og teknisk-videnskabelig kontekst
- perspektivere og vurdere projektets potentiale for videre
udvikling, herunder vurdere og inddrage relevante økonomiske,
etiske, miljømæssige og andre samfundsmæssige relevante
forhold
Kompetencer
- deltage i og selvstændigt gennemføre teknologisk og
naturvidenskabelig udvikling og forskning, udvikle og gennemføre
eksperimentelt arbejde samt løse komplekse opgaver ved brug af
videnskabelige metoder
- varetage planlægning, gennemførelse og styring af komplekse og
uforudsigelige forsknings- og/eller udviklingsopgaver og påtage sig
et professionelt ansvar for at gennemføre selvstændige
- faglige opgaver såvel som tværfaglige samarbejder
- selvstændigt tage ansvar for egen faglig udvikling og
specialisering
Undervisningsform
Et langt kandidatspeciale på mere end 30 ECTS skal omfatte
arbejde af eksperimentel karakter, og skal godkendes af
studienævnet. Dette arbejde skal have et omfang, der modsvarer
specialets ECTS-belastning.
Omfang og forventet arbejdsindsats
1800 arbejdstimer
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Langt kandidatspeciale |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 60 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |