Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i organisk kemi og fysisk
kemi
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektet kan omhandle både videnskabelige og industrielle
kemiske problemstillinger relateret til anvendelsen af
makromolekyler. Projektet bør dække makromolekylers syntese,
modifikation, og/eller karakterisering, samt makromolekylers
anvendelse. Projektet skal bidrage til den videnskabelige
forståelse af makromolekylers fysiske og kemiske egenskaber og
deres anvendelsesmuligheder.
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, skal kunne
- Forstå og redegøre for kemiske egenskaber af udvalgte naturlige
og syntetiske makromolekyler på både molekylær og makroskopisk
niveau
- Relatere de kemiske egenskaber til syntese af naturlige og
syntetiske makromolekyler
Færdigheder
- opbygge en projektrapport efter fagområdets normer, inddrage
relevant originallitteratur, benytte korrekt fagsprog samt
formulere og formidle projektets forskningsbaserede grundlag og
problemstillinger samt resultater skriftligt, grafisk og mundtligt
på en fagligt begrundet og sammenhængende måde
- vurdere og udvælge relevant originallitteratur og gængse
videnskabelige metoder, modeller og andre redskaber benyttet i
projektarbejdet samt vurdere projektets problemstilling og
resultater i relevant natur- og teknisk- videnskabelig kontekst
samt relevante samfundsmæssige forhold
Kompetencer
- varetage planlægning, gennemførelse og styring af komplekse og
uforudsigelige forsknings- og/eller udviklingsopgaver og påtage sig
et professionelt ansvar for at gennemføre faglige og tværfaglige
samarbejder
- tage ansvar for egen faglig udvikling og
specialisering
Undervisningsform
Projektarbejde
Omfang og forventet arbejdsindsats
450 arbejdstimer
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Godkendt PBL kompetenceprofil er forudsætning for deltagelse i
projekteksamen
Prøver
Prøvens navn | Makromolekylær kemi |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |