Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i Grundlæggende organisk og
uorganisk kemi
Modulets indhold, forløb og pædagogik
I løbet af kurset bliver følgende temaer gennemgået:
Organisk del:
- Litteratursøgning
- Praktiske synteser, oprensning, karakterisering af
produkter
- Reaktionsmekanismer, fysisk kemisk baggrund for forskellige
oprensningsteknikker
Uorganisk del
- Fremstilling af kemikalier og grundstoffer udfra naturligt
forekommende råmaterialer udfra følgende aspekter: kemi, teknologi,
økonomi og miljø
- Egenskaber og anvendelse af grundstoffer og de forbindelser de
indgår i
- Systematisk beskrivelse af stoffers og grundstoffers egenskaber
ud fra deres støkiometri gennem anvendelse af det periodiske
system
- Planlægning og udførelse af eksperimenter som illustrerer
grundstoffernes kemi
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, skal kunne
- redegøre for de enkelte trin i syntesen, hvorfor gennemføres
de, og hvad sker der på atomart niveau under syntesen
- redegøre for den teoretiske baggrund af gængse
oprensningsteknikker (fx ekstraktion, omkrystallisering,
destillation, sublimation, kromatografi)
- redegøre for grundstoffernes kemi ud fra eksterne kilder
- redegøre for oprindelse, forekomster, udvinding, pris og
anvendelse af grundstoffer og de forbindelser grundstofferne indgår
i
- forklare sammenhængen mellem atomare modeller og bindinger samt
bindingsdominerede egenskaber
- redegøre for relevante industrielle processer
Færdigheder
- oprense synteseprodukter og vurdere deres renhed, herunder
anvende gængse analysemetoder (fx smeltepunkt, refraktivt indeks,
IR, NMR) til verificering af produktets identitet og renhed
- finde relevant litteratur for en given syntetisk
problemstilling, samt planlægge og udføre den givne syntese
- Begå sig i et kemisk laboratorium under hensyntagen til
sikkerheds- og affaldshåndteringsregler
Studerende der gennemfører modulet som del af en
kandidatuddannelse, skal kunne
- reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- kunne inddrage fagområdet i løsningen
af komplekse problemstillinger og dermed opnå ny
forståelse af et givet område
Undervisningsform
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige,
problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra
følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder
og faglig refleksion:
- Forelæsninger
- Klasseundervisning
- Projektarbejde
- Workshops
- Opgaveløsning (individuelt og i grupper)
- Lærerfeedback
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Organiske og uorganiske laboratorieøvelser |
Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |