Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i Reaktor- og
procesmodellering
Modulets indhold, forløb og pædagogik
- Opstilling af massebalancer samt analyse og design af
kolonne-reaktorer herunder plug flow , packed - og fluidized bed
reaktorer og immobiliserede systemer
- Massetransport, diffusion og konvektion
- Ikke-ideelle processer herunder beregning af massetransport- og
reaktionsbegrænsning
- Opstilling af matematiske modeller og analytisk løsning af
differentialligninger til beskrivelse af samtidig massetransport og
omsætning
- Computational Fluid Dynamics (CFD) modellering
- Procesdesign vha. CFD
- Introduktion til farmakokinetik, herunder dosering, optagelse
og nedbrydning af medicin samt modeller til beregning af
medicinkoncentration i blodbanen
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet
- Skal kunne redegøre for omsætning og massetransport i
heterogene processer samt metoder til
- Beregning og evaluering af massetransport- og
reaktionsbegrænsning
- Skal kunne redegøre for Computational Fluid Dynamics
(CFD)-modeller til modellering af heterogene processer
- Skal kunne redegøre for basale aspekter af farmakokinetik,
herunder dosering, optagelse og nedbrydning af medicin
Færdigheder
- Skal kunne opstille matematiske modeller og analytisk løsning
af differentialligninger til beskrivelse af samtidig massetransport
og omsætning
- Skal kunne analysere, beregne og dimensionere heterogene
processer i flow systemer og kolonner
Undervisningsform
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige,
problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra
følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder
og faglig refleksion:
- Forelæsninger
- Klasseundervisning
- Projektarbejde
- Workshops
- Opgaveløsning (individuelt og i grupper)
- Lærerfeedback
Omfang og forventet arbejdsindsats
150 timer
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Modellering af heterogene processer |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |