Modulets indhold, forløb og pædagogik
Forretningsanalyse har som målsætning
at bibringe den studerende centrale erhvervsøkonomiske teorier og
metoder samt udvikle den studerendes forståelse for og anvendelse
af dataanalyse i forretningsøjemed.
Den studerende vil i løbet af modulet
Forretningsanalyse få behandlet
virksomhedens adfærd på kort og lang sigt ift. investering,
finansiering samt internt og eksternt regnskab. Udgangspunktet
herfor er erhvervsøkonomisk analyse af interne såvel som eksterne
virksomhedsforhold.
Modulet Forretningsanalyse har desuden
til formål at give den studerende en grundlæggende viden om og
forståelse for basale statistiske begreber, metoder og modeller
samt gennemføre analyse ved anvendelse af relevant software.
Forretningsanalyses kobling af
erhvervsøkonomi og dataanalyse skal øge den studerendes evne til at
analysere og kvalificere beslutningstagen i sit arbejde ud fra den
data der er tilgængelig, for derved at blive bedre i stand til at
indgå i den daglige drift i en virksomhed, både hvad angår
virksomhedens kort- og langsigtede virke.
De centrale temaer som indgår i
Forretningsanalyse er:
- Investeringsteori (rentesregning, betalingsrækker,
kapitalværdimetoden samt intern rente og annuiteter som supplement,
investeringsbeslutninger under sikkerhed og usikkerhed,
inflation)
- Finansieringsteori (lånetyper, ydelsesprofiler og effektiv
rente)
- Internt regnskab og kalkulationer (økonomistyring, budgettering
og herunder likviditetsbudget)
- Eksternt regnskab og analyse af virksomheden gennem
Årsrapporten (Årsrapporten og nøgletalsberegninger)
- Deskriptiv statistik (kursorisk)
- Sandsynlighedsteori, stokastiske variable og
sandsynlighedsfordelinger
- Stikprøveudvælgelsesmetoder og stikprøvefordelinger
- Punkt- og intervalestimation
- Konfidensinterval for og hypotesetest af én middelværdi, én
andel og én varians
- Test på to eller (flere) middelværdier, andele og
varianser
- Test i antalstabeller
- Regressions- og korrelationsanalyse
Læringsmål
Viden
Ved modulets afslutning forventes den studerende at:
- Demonstrere overblik over, samt en viden om de forskellige
begreber, metoder, teorier og modeller, der er omfattet af
pensum.
- Udvise generel indsigt i de grundlæggende forudsætninger bag
begreber, metoder, teorier og modeller samt i hvilke
beslutningssituationer disse kan og skal benyttes
- Grundlæggende viden og forståelse af sandsynlighedsbegrebet,
skalatyper, dataindsamlingsmetoder og statistiske fordelinger, som
grundlag statistiske analyser af data og beslutninger under
usikkerhed.
- Kunne forstå og reflektere over fagmodulets teorier, metoder og
praksis.
Færdigheder
Ved modulets afslutning forventes den studerende at:
- Identificere og analysere erhvervsøkonomiske problemstillinger
med baggrund i en bevidst og velargumenteret opstilling af
forudsætninger og brug af fagets begreber, metoder, teorier og
modeller, herunder erhvervsøkonomisk metode.
- Udarbejde et kvalificeret grundlag for beslutninger vedrørende
erhvervsøkonomiske problemstillinger ved brug af fagets begreber,
metoder, teorier og modeller
- Med udgangspunkt i undersøgelsesspørgsmål, skal den studerende
kunne pege på og beherske relevante statistiske metoder og
modeller, der kan bidrage til at besvare
undersøgelsesspørgsmål.
- Foretage kritiske vurderinger af de forudsætninger, som
anvendte statistiske metoder og modeller bygger på, så
analyseresultater kan betragtes som troværdige og pålidelige, og
dermed kan bidrage til at besvare konkrete
undersøgelsesspørgsmål.
- Kunne gennemføre statistiske analyser ved anvendelse af
relevant software og fortolke output.
- Redegøre for og kommunikere til såvel eksperter som
ikke-eksperter konkrete statistiske analyseresultater og hvilke
konklusioner, der kan drages på basis af disse.
Kompetencer
Ved modulets afslutning forventes den studerende at:
- Præsentere og formidle både analyser og beslutningsgrundlag med
hensyn til erhvervsøkonomiske og dataanalytiske
problemstillinger
- Præsentere og formidle problemstillinger, analyser og
løsningsforslag på en måde, der understøtter en potentiel
implementering.
- Kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede
erhvervsøkonomiske og dataanalytiske situationer.
- Kunne agere på selvstændig og kvalificeret vis i forbindelse
med erhvervsøkonomiske og dataanalytiske spørgsmål.
- Kunne vedligeholde og udbygge sin viden inden for fagområdet
efter afsluttet studium.
Undervisningsform
Modulet indeholder forelæsninger og opgaveløsning og foregår på
dansk
Omfang og forventet arbejdsindsats
Der undervises 1 – 2 gange pr. måned fra kl. 9 - 18.
Det kræver en betydelig forberedelsesindsats i form af læsning
af pensum og opgaveløsning.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Forretningsanalyse |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Nærmere detaljer om formkrav, aflevering, eksamen mm. gøres
tilgængeligt i modulets Moodle-rum. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Der må medbringes kopi af det afleverede projekt, samt en
præsentation, i digitalt eller trykt format, til
eksaminationen. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
STUDIESEKRETÆR (ved praktiske spørgsmål)
Helle Rank Nørgaard
Tlf.: 9940 8028
Mail: hrn@business.aau.dk
KOORDINATOR (ved faglige spørgsmål)
Ekstern lektor Jens Thøgersen
Mail: jeth@business.aau.dk