Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Forudsætninger for tofags kandidat i fysik: Modulet bygger på viden
opnået i projektet på 2. semester.
Forudsætninger for etfags kandidat i fysik: Modulet bygger på viden
opnået i projektet på 3. semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet skal give den studerende mulighed at dokumentere viden,
færdigheder og kompetencer på kandidatniveau.
Den studerende formulerer selv det problem, der behandles; men
problemformuleringen skal godkendes af vejleder og studieleder, før
projektet påbegyndes.
Læringsmål
Viden
- Skal inden for et eller få udvalgte elementer i det faglige
felt have specialistforståelse som er baseret på international
forskning på højt niveau, eller skal have en bredere faglig indsigt
i feltet hvad angår såvel dets teorier og metoder samt centrale
elementer og disses indbyrdes sammenhænge
- Skal kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere
over fagområdets/-ernes viden samt kunne identificere
videnskabelige problemstillinger
- Redegøre for det videnskabelige grundlag og videnskabelige
problemstillinger indenfor specialiseringen
Færdigheder
- skal selvstændigt, systematisk og kritisk gennem anvendelse af
videnskabelig teori og metode kunne identificere, formulere og
analysere den aktuelle problemstilling
- skal på relevant måde kunne relatere problemstillingen til
fagområdet, herunder redegøre for de valg der er truffet i
forbindelse med afgrænsning af problemstillingen
- skal selvstændigt kunne træffe og begrunde valg af
videnskabelige, teoretiske og/eller eksperimentelle metoder
- skal selvstændigt og kritisk kunne vurdere såvel de valgte
teorier og metoder som projektets analyser, resultater og
konklusioner, både undervejs i projektet og ved dets
afslutning
- skal kunne vurdere og vælge blandt fagområdet/-ernes
videnskabelige teorier, metoder, redskaber og generelle
færdigheder
- Mestre de videnskabelige metoder og generelle færdigheder der
knytter sig til specialets fagområde
- Opbygge en projektrapport efter fagområdets normer, benytte
korrekt fagsprog, dokumentere ekstensiv inddragelse af relevant
originallitteratur, formidle og diskutere projektets
forskningsbaserede grundlag og problemstilling og resultater
skriftligt, grafisk og mundtligt på en sammenhængende måde.
- Kritisk vurdere projektets resultater i forhold til relevant
originallitteratur og gængse videnskabelige metoder, modeller samt
vurdere og diskutere projektets problemstilling i relevant
tekniskvidenskabelig kontekst.
- Perspektivere og vurdere projektets potentiale for videre
udvikling.
Kompetencer
- skal kunne styre arbejds- og udviklingssituationer der er
komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller
- skal selvstændigt kunne igangsætte og gennemføre fagligt
samarbejde, og hvis relevant også tværfagligt samarbejde, samt
påtage sig professionelt ansvar
- skal kunne formidle relevante faglige og professionelle
aspekter af projektarbejdet på klar og systematisk måde
- skal selvstændigt kunne tage ansvar for egen faglig udvikling
og specialisering
- Deltage i og selvstændigt gennemføre teknologisk udvikling og
forskning, samt løse komplekse opgaver ved brug af videnskabelige
metoder.
- Varetage planlægning, gennemførelse og styring af komplekse og
uforudsigelige forsknings- og/eller udviklingsopgaver og påtage sig
et professionelt ansvar for at gennemføre selvstændige faglige
opgaver såvel som tværfaglige samarbejder.
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulets omfang er 30 ECTS svarende til 900 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Kandidatspeciale |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 30 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |