Modulets indhold, forløb og pædagogik
Mange robotter er manipulatorer, der virker i et kendt miljø,
f.eks. industriel produktion. Disse manipulatorer kræver ofte stor
nøjagtighed. Dette projekt omhandler udfordringerne ved at styre
robotter og vedhæftede værktøjer med tilstrækkelig nøjagtighed. For
at opnå dette er en forståelse af det dynamiske karakteristiske og
reguleringsdesign afgørende.
Læringsmål
Viden
- Skal have viden om terminologien med robot manipulation
- Skal være i stand til at forstå, hvordan et bestemt
robotsystem, fx semesterprojektet, interagerer med
omgivelserne
- Have kendskab til forskellige vejledertyper og aktivt
bruge disse til videnstilegnelse
Færdigheder
- Skal kunne analysere et relevant problem og foreslå en løsning,
der bruger teorier og metoder inden for mekanik, elektroniske
moduler, modellering og regulering
- Skal kunne identificere begrænsninger og vurderingskriterier
for en konkret robotløsning
- Skal kunne designe og implementere en manipulator robot (eller
dele deraf)
- Skal kunne evaluere løsningen med hensyn til de ovennævnte
vurderingskriterier
- Skal kunne gennemføre problemnedbrydning i mindre overskuelige
delproblemer
- Skal kunne foretage et systematisk valg af metoder til
videnstilegnelse i forbindelse med problemanalyse og
problembearbejdning
Kompetencer
- Skal kunne designe robotmekanismer
- Skal kunne implementere styresystemer ved hjælp af elektroniske
moduler som mikro-controllere
- Skal kunne udvikle lineære modeller af manipulators dynamiske
opførsel
- Skal kunne vælge relevante reguleringsmetoder og anvende disse
i en robotkontekst
- Skal kunne kommunikere ovenstående (ved hjælp af den for faget
relevante terminologi), både mundtligt og i en skriftlig
rapport
- Skal kunne demonstrere en fungerende prototype af deres
robot
- Skal kunne analysere projektgruppens organisering af
gruppesamarbejdet med henblik på at identificere stærke og svage
sider, og på den baggrund komme med forslag til, hvordan
samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres
- Skal kunne planlægge, styre og perspektivere et projektarbejde,
herunder forestå mødeplanlægning og uddelegering
Undervisningsform
Undervisningsform er angivet i §17;
Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Interaktion med omgivelserne |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |