Aktuatorer, driver og elektroniske komponenter

2020/2021

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Studerende, der gennemfører modulet, skal have kendskab til de forskellige byggesten, der ombefatter et indlejret / robotstyringssystem. Den erhvervede viden skal anvendes til udvælgelse af passende komponenter til konstruktion af robotstyringssystemer.

Læringsmål

Viden

  • Skal have viden om grundlæggende elektronik: kondensator, diode og transistor
  • Skal have kendskab til sensorfunktioner: trykknapper, potentiometre, fotoresistorer og kraftfølsomme modstande
  • Skal have viden om et begrænset antal aktuatorer, f.eks. DC-motorer, trinmotorer, og lineære aktuatorer
  • Skal have et overblik over mikro controllerens grundlæggende struktur og opførsel
  • Skal have forståelse for brug af mikro controllere: interface til computeren, analog / digital indgang / udgang
  • Skal have forståelse for kredsløb til: DC filtrering, kredsløbsbeskyttelse og forstærkere
  • Skal have kendskab til en bestemt mikrocontroller til niveau af registerstrukturer, specialregister (herunder timere), I / O inklusive digitale, drivere, afbryder kanaler (niveau / stigende / faldende), analoge og digitale udgange og PWM )

Færdigheder

  • At anvende den erhvervede viden til design og implementering af robotstyringssystemer

Undervisningsform

Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle undervisningsformer for uddannelsen, jf. § 17.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnAktuatorer, driver og elektroniske komponenter
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelActuators, Drivers and Electronic Modules
ModulkodeESNROBB3K1DK
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Elektronik og IT
InstitutInstitut for Elektroniske Systemer
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design