Elektronik og måleteknik

2020/2021

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Kurset skal understøtte den studerende i studiet af design og verifikation af elektroniske kredsløb indeholdende aktive elementer.

Læringsmål

Viden

  • om operationsforstærkere med udgangspunkt i den ideelle, herunder:
    • Inverterende og ikke inverterende koblinger
    • Differensforstærker
    • AC-kobling
    • Ikke ideelle egenskaber: Operations forstærkerens opbygning, endelig forstærkning, gain-båndbredde, offset fejl
    • Tilbagekobling af operationsforstærkere
    • Spændingsforsyning – herunder batteri
    • have grundlæggende viden om instrumentering og detektering med OpAmp kredsløb
  • om filtrering
  • om digital logik
  • om elektronisk måleteknik herunder om anvendelse af:
    • Multimetre
    • Oscilloskoper
    • Signalgeneratorer

Færdigheder

  • kunne opbygge mindre elektroniske kredsløb, herunder:
    • kende til forskellige metoder til sammenkobling og opbygning af elektroniske kredsløb
    • dokumentere elektronik vha. kredsløbstegning, placeringstegning, komponentlister m.v.
    • kunne forstå relevante datablade
  • kunne teste og fejlfinde elektroniske kredsløb

Kompetencer

  • have kompetencer til selvstændigt at designe og teste mindre elektroniske kredsløb samt at kunne anvende korrekt fagterminologi med henblik på kommunikation i et udviklingsteam med fagspecialister

Undervisningsform

Forelæsning, opgaver, workshops o. lign.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnElectronics and Measuring Technology
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelElectronics and Measuring Technology
ModulkodeESNPDPB5K1
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Elektronik og IT
InstitutInstitut for Elektroniske Systemer
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design