Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i modulet Introduktion til
psykologi.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet omfatter introduktion til kognitionspsykologi, herunder
væsentlige klassiske og aktuelle tilgange, centrale temaer og
metoder, samt forholdet mellem problemstilling, teori, metoder og
praksis.
Læringsmål
Viden
- Forskellige aspekter af kognitionspsykologi, samt at kunne læse
sig kritisk ind på emnet
- Væsentlige teorier og metoder inden for de centrale temaer
perception, opmærksomhed, videns repræsentation, begrebsdannelse,
sprogforståelse, beslutningstagning, problemløsning, tænkning,
kreativitet, intelligens og hukommelse.
- Forholdet mellem teori og empiri i faget.
- Den principielle anvendelighed af kognitionspsykologisk viden i
praktiske sammenhænge.
Færdigheder
- At identificere og formulere væsentlige og relevante
kognitionspsykologiske problemstillinger inden for de centrale
temaer
- At identificere formål, design, og fund i enkle empiriske
undersøgelser og
- At analysere, diskutere og reflektere over problemstillingerne
under inddragelse af teori og evidens samt
- At formidle kognitionspsykologiske indsigter i psykologfaglige
sammenhænge
Kompetencer
- At anvende teori og empiri i kritisk diskussion af
kognitionspsykologiske fænomener inden for de centrale temaer.
- At knytte teori og empiri til praktisk, konkrete og dagligdags
problemstillinger.
Undervisningsform
Forelæsning med opgaver i gruppe, workshops, seminarer,
deltagelse i eksperimenter, selv studie, mm. jf. §
17; Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Kognitionspsykologi |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |